می 1968 فرانسه

گزارش تصویری/ اعتراضات می 1968 فرانسه

می 1968 فرانسه

اعتراضات می 1968 فرانسه، شورش دانشجویی که در حومه پاریس آغاز شد و به زودی با یک اعتصاب عمومی که در حدود 10 میلیون کارگر در آن شرکت داشتند به تحولی عظیم در جامعه فرانسه تبدیل شد.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، در مارس 1968، روزنامه نگاری از روزنامه لوموند فرانسه ادعا کرد که فرانسوی‌ها برای شرکت در تحولاتی که در آن سال کشورهای دیگر را فراگرفته بود، خسته‌تر از آن هستند.

 

در فرانسه صلح و رفاه وجود داشت.

 

اما جامعه‌ای ریشه‌دار و مردسالار نیز وجود داشت که توسط رئیس‌جمهور عمیقاً محافظه‌کار، شارل دوگل، که در سال 1968 به مدت 10 سال در قدرت بود، رهبری می‌شد؛ و نسلی از جوانان وجود داشت که مشتاق آزادی بیشتر بودند.

 

اعتراضات می 1968 فرانسه؛ اعتراضاتی که چهره ی فرهنگی فرانسه را تغییر داد

روز 3 می 1968 بود و وقایعی که در ماه بعد رخ داد (اعتراضات گسترده، نبردهای خیابانی و اعتصابات سراسری) فرانسه را متحول کرد.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

 

اعتراضات می 1968 فرانسه، یک انقلاب سیاسی مانند انقلاب‌های قبلی فرانسه نبود، بلکه یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی بود که در مدت کوتاهی به طرز خیره کننده‌ای جامعه فرانسه را تغییر داد.

 

یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات می 1968 که در آن سال 20 سال بیشتر نداشت، می‌گوید: «همه چیز مردسالارانه بود، از خانواده شروع شد، جایی که نمی‌توانستید سر میز شام صحبت کنید، مگر اینکه با او صحبت شود؛ نمی‌توانستی با دوستان بیرون بروی. همه‌جا همه چیز ممنوع بود. باید در کارخانه‌ها، در مدارس دستورات را اطاعت می‌کردی. داشتیم خفه می‌شدیم. این نیاز شدید به حرف زدن و به اشتراک گذاشتن وجود داشت. همه سیر شده بودند»

 

بیشتر بخوانید…

تاریخچه روز جهانی کارگر

5 رخدادی که ممکن بود جنگ سرد را داغ کند!

 

تصاویر زیر مربوط به اعتراضاتی است که جامعه‌ی فرانسه را برای همیشه تغییر داد…

 

اعتراضات می 1968 فرانسه
تصویر مارکس در فرانسه

انقلاب فرهنگی فرانسه
انقلاب فرهنگی در سال 1968 فرانسه
اعتراضات فرانسه

اعتراضات می 1968 فرانسه
اعتراضات می 1968 فرانسه
انقلاب فرهنگی فرانسه
می 1968 فرانسه
می 1968 فرانسه
اعتراضات فرانسه
می 1968 فرانسه
می 1968 فرانسه
انقلاب فرهنگی فرانسه
انقلاب فرهنگی فرانسه

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *