آدولف هیتلر

آدولف هیتلر رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان شد

آدولف هیتلر

در 29 ژوئیه 1921 مصادف با مرداد 1299 در چنین روزی، آدولف هیتلر رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) شد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، در زمان آدولف هیتلر، حزب نازی به یک جنبش توده ای تبدیل شد و از سال 1933 تا 1945 آلمان را به عنوان یک دولت تمامیت خواه (توتالیتر) اداره کرد.

 

سال‌های اولیه هیتلر به نظر نمی‌رسید که ظهور او به عنوان یک رهبر سیاسی قابل پیش بینی باشد.

 

آدولف هیتلر در 20 آوریل 1889 در Braunau am Inn اتریش متولد شد و دانش آموز ضعیفی بود و هرگز از دبیرستان فارغ التحصیل نشد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ رو ی نوشته کلیک کنید…

 

آدولف هیتلر

در طول جنگ جهانی اول، او به یک هنگ باواریا از ارتش آلمان پیوست و یک سرباز شجاع به حساب می آمد؛ با این حال، فرماندهان او احساس کردند که او فاقد پتانسیل رهبری است و هرگز او را فراتر از سرجوخه ارتقا ندادند.

 

آدولف هیتلر که از شکست آلمان در جنگ جهانی اول ناامید شده بود، در سال 1919 به سازمان نوپایی به نام حزب کارگران آلمان پیوست. این حزب در اوایل همان سال توسط گروه کوچکی از مردان از جمله قفل ساز آنتون درکسلر و روزنامه نگار کارل تأسیس شده بود.

 

هارر، این حزب به دنبال غرور آلمانی و یهود ستیز را ترویج کرد و از شروط معاهده ورسای ابراز نارضایتی کرد.( توافق صلحی که به جنگ جهانی اول پایان داد و آلمان را ملزم به دادن امتیازات و غرامت های متعدد کرد.)

 

آدولف هیتلر به زودی به عنوان کاریزماتیک ترین سخنران حزب ظاهر شد و اعضای جدیدی را با سخنرانی هایی که یهودیان و مارکسیست ها را مسئول مشکلات آلمان دانستند و از ناسیونالیسم افراطی و مفهوم “نژاد ارباب آریایی” حمایت می کرد، جذب کرد.

 

در 29 ژوئیه 1921، هیتلر رهبری سازمان را به عهده گرفت، که در آن زمان به حزب کارگران سوسیالیست ناسیونالیست آلمان تغییر نام داده بود.

 

در سال 1923، آدولف هیتلر و پیروانش کودتای تالار آبجو برای تسخیر دولت را در مونیخ به راه انداختند که ناموفق بود.

 

پس از این رویداد، هیتلر به خیانت محکوم شد و به پنج سال زندان محکوم گردید، اما کمتر از یک سال را پشت میله‌های زندان گذراند (در این مدت او اولین جلد کتاب «نبرد من» یا «مبارزه من» را نوشت.)

 

تبلیغات پیرامون کودتای تالار آبجو (Beer Hall Putsch) و محاکمه بعدی هیتلر او را به یک شخصیت ملی تبدیل کرد. پس از آزادی از زندان، او به بازسازی حزب نازی و تلاش برای به دست آوردن قدرت از طریق روند انتخابات دموکراتیک پرداخت.

 

مطالب مرتبط…

آدولف هیتلر در “شب چاقوهای بلند” پاکسازی خونین حزب نازی را ترتیب داد

آدولف هیتلر چگونه به قدرت رسید؟

 

آدولف هیتلر

در سال 1929، آلمان وارد یک رکود اقتصادی شدید شد که میلیون ها نفر را بیکار کرد. نازی ها از این وضعیت با انتقاد از دولت حاکم بهره بردند و شروع به پیروزی در انتخابات کردند.

 

در انتخابات ژوئیه 1932، آنها 230 کرسی از 608 کرسی رایشتاگ یا پارلمان آلمان را به دست آوردند.

 

در ژانویه 1933، هیتلر به عنوان صدراعظم آلمان منصوب شد و در مارس همان سال دولت نازی او قدرت دیکتاتوری را به دست گرفت. نازی ها به زودی تمام جنبه های زندگی آلمان را کنترل کردند و فعالیت سایر احزاب سیاسی ممنوع اعلام شد.

 

پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، که طی آن حدود 6 میلیون یهودی اروپایی تحت برنامه های کشتار هیتلر توسط دولت به قتل رسیدند، حزب نازی غیرقانونی شد و بسیاری از مقامات ارشد آن به جنایات جنگی محکوم شدند.

 

آدولف هیتلر در 30 آوریل 1945 کمی قبل از تسلیم آلمان در جنگ جهانی دوم در اثر خودکشی درگذشت.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *