مناظره آشپزخانه

مناظره آشپزخانه

مناظره آشپزخانه

مناظره آشپزخانه؛ در مراسم افتتاحیه بزرگ نمایشگاه ملی آمریکا در مسکو، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور و نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در وسط آشپزخانه مدلی که برای نمایشگاه برپا شده است، درگیر بحث داغی درباره سرمایه داری و کمونیسم می‌شوند.

این مناظره که به اصطلاح “مناظره آشپزخانه” نام گرفت به یکی از مشهورترین قسمت های جنگ سرد تبدیل شد.

در اواخر سال 1958، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده توافق کردند که نمایشگاه های ملی را در کشور یکدیگر به عنوان بخشی از تاکید جدید خود بر مبادلات فرهنگی برپا کنند.

 

نکته برجسه نمایشگاه، بازسازی کامل و دقیقی از خانه عضو متوسطی از طبقه کارگر بود که فرش شده بود، تلویزیونی در اتاق نشیمن قرار داشت، دو حمام چسبیده به اتاق خواب، سیستم گرمایش مرکزی و آشپزخانه ای مدرن که یک ماشین لباسشویی، یک رخت خشک کن و یک یخچال در آن قرار داشت.

یکی از مطبوعات تندروی اتحاد جماهیر شوروی پس از ارائه گزارشی در مورد این نمایشگاه، برآشفته از این مساله که بتوان کارگر متوسطی را در آمریکا صاحب چنین منزل تجملاتی فرض کرد، آن را به شدت رد کردو پس از نام گذاری تمسخرآمیز آن آشپزخانه به “تاج محل” به خوانندگانش توصیه کرد تا آن نمایشگاه را فقط یک تبلیغ سیاسی قلمداد کنند.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

مناظره آشپزخانه

نمایشگاه اتحاد جماهیر شوروی در ژوئن 1959 در شهر نیویورک افتتاح شد. نمایشگاه ایالات متحده در ماه ژوئیه در پارک سوکلنیکی مسکو افتتاح شد. در 24 ژوئیه، قبل از افتتاح رسمی نمایشگاه مسکو برای عموم، معاون رئیس جمهور نیکسون به عنوان میزبان دیدار خروشچف رهبر شوروی بود.

هنگامی که نیکسون، خروشچف را در نمایشگاه آمریکا میزبانی می کرد، خلق و خوی مشهور رهبر شوروی شروع به شعله ور شدن کرد. هنگامی که نیکسون تعدادی تلویزیون رنگی جدید آمریکایی را به نمایش گذاشت، خروشچف حمله ای علیه قطعنامه ای که به اصطلاح «قطعنامه ملل اسیر» که چند روز قبل توسط کنگره ایالات متحده تصویب شد، آغاز کرد. این قطعنامه کنترل شوروی بر مردم “اسیر” اروپای شرقی را محکوم کرد و از همه آمریکایی ها خواست تا برای نجات آنها دعا کنند. 

پس از محکوم کردن این قطعنامه، نیکیتا خروشچف سپس به فناوری ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشته شده با استهزا اعلام کرد که اتحاد جماهیر شوروی ظرف چند سال آینده چنین ابزارها و وسایلی را خواهد داشت. نیکسون که هرگز از مناظره دوری نمی‌کرد، خروشچف را با بیان اینکه رهبر روسیه نباید «از ایده‌ها بترسد و شما همه چیز را نمی دانید» به پاسخ در آمد.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نیکسون گفت: “شما چیزی در مورد کمونیسم نمی دانید – به جز ترس از آن.”

مناظره آشپزخانه

در حالی که تعداد کمی از خبرنگاران و عکاسان به دنبال آنها بودند، نیکسون و خروشچف به بحث خود در آشپزخانه یک خانه نمونه ساخته شده در نمایشگاه ادامه دادند. در حالی که صدایشان بلند شد و انگشتانشان به سمت هم نشانه رفت. نیکسون پیشنهاد کرد که تهدیدهای مداوم خروشچف مبنی بر استفاده از موشک‌های هسته‌ای می‌تواند منجر به جنگ شود، و او شوروی را به خاطر اینکه مدام حرفش را در حین صحبت کردن قطع می‌کرد سرزنش کرد. خروشچف با در نظر گرفتن این سخنان به عنوان تهدید، نسبت به “عواقب بسیار بد” هشدار داد.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی، شاید احساس می کرد که مجادله بیش از حد پیش رفته است، سپس خاطرنشان کرد که او فقط خواهان “صلح با سایر کشورها، به ویژه آمریکا” است. نیکسون با خجالت گفت که او «میزبان خیلی خوبی نبوده است».

روز بعد «مناظره آشپزخانه» خبر صفحه اول ایالات متحده آمریکا شد. برای چند لحظه، در حصار یک آشپزخانه «مدرن»، در این مناظره بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به طور شفاهی به این موضوع پرداخته بودند که کدام سیستم برتر است: کمونیسم یا سرمایه‌داری. با این حال، مانند بسیاری از نبردهای جنگ سرد، هیچ برنده مشخصی در این مجادله وجود نداشت – به جز شاید رسانه های ایالات متحده آمریکا، که یک روز پرشور با این رویارویی چشمگیر داشتند.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *