سفارت روسیه در دوره قاجار

پناهندگی محمدعلی شاه قاجار در باغ سفارت روسیه در تهران

سفارت روسیه در دوره قاجار

در پی تصرف تهران به دست مشروطه طلبان در 25 تیرماه 1288 شمسی مصادف با 15 جولای 1909 محمد علی شاه قاجار از ترس جانش به سفارت روسیه در تهران پناه آورد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، روس‌ها در دوره قاجار باغ سفارتی در شمیران در اختیار داشتند تا امور سفارتخانه در تابستان‌ها را آنجا انجام دهند.

 

باغ سفارت روسیه، عمارت مجللی در زرگنده قلهک بود که محمدعلی شاه قاجار در آخرین روزهای سلطنت خود در آنجا پناهنده شد.

 

ماجرای فتح تهران

سه هفته‌ای از به توپ بستن مجلس می‌گذشت و مبارزان مشروطه خواه از این اتفاق خشمگین شده و درگیری‌هایی در شهرهای مختلف به وجود آمده بود.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

مبارزان مشروطه 25 تیر ماه سال 1288 بعد از یک روز جنگ خیابانی تهران را فتح کرده و محمدعلی شاه برای حفظ جان خود همراه اعضای خانواده، رجال، دولتمردان و 500 قزاق مسلح به سفارت روسیه رفتند؛ «احمد میرزا» ولیعهد هم در این تحصن همراه محمدعلی شاه بود.

 

به گزارش برخی از مورخان، محمدعلی شاه با بست نشستن در ساختمان تابستانی سفارت روسیه، پناهنده شدن به بیگانه را بر گفتمان با سران مخالفان و پذیرفتن شرایط آنان ترجیح داده بود.

 

محمدعلی شاه قاجار در تبعید

محمدعلی‌شاه قاجار (۱ تیر ۱۲۵۱ – ۱۶ فروردین ۱۳۰۴ خورشیدی) ششمین پادشاه از سلسله قاجار بود. او بعد از مظفرالدین شاه و قبل از احمدشاه به مدت ۲ سال و شش ماه بر ایران سلطنت کرد.

 

وی از مخالفین سرسخت جنبش مشروطیت بود و به کمک نظامیان روسیه و در راس آن کلنل لیاخوف روس مجلس شورای ملی را که تشکیل آن اولین و بزرگترین دستاورد مشروطه بود به توپ بست.

 

پس از به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روس دوره‌ای به نام استبداد صغیر، آغاز شد.

 

مطالب مرتبط…

محمد علی شاه، ششمین پادشاه قاجار در ایتالیا درگذشت

ناصرالدین شاه قاجار به ضرب گلوله میرزا رضا کرمانی به قتل رسید

 

با پافشاری مشروطه خواهان در سراسر کشور بالاخره پس از یک روز جنگ خیابانی شهر تهران به دست مردم تفنگدار بختیاری، گیلان و مجاهدین مشروطیت افتاد. محمدعلی شاه از ترس جانش در ۱۸ شهریور ۱۲۸۸ در کشاکش مبارزه با مشروطه‌خواهان به سفارت روسیه پناهنده شد و دو ماه بعد در معیت نظامیان روس از ایران گریخت.

 

دو روز بعد یک شورای عالی ۲۸ نفری تشکیل و همان روز محمدعلی شاه را به دلیل پناهنده شدن در خاک وطن به سفارتخانه خارجی، از سلطنت خلع و پسر ۱۲ ساله او احمد میرزا را به سلطنت انتخاب کردند و چون او هنوز طفل بود قرار شد عضدالملک «ایلخان قاجار» نیابت سلطنت را برعهده گیرد‌.

 

احمد میرزا در آن لحظه با پدرش در سفارت روسیه بود که از آنجا به کاخ سلطنتی انتقال یافت‌.

 

محمدعلی شاه در ایتالیا

محمدعلی شاه قاجار سرانجام در 16 فروردین 1303در 54 سالگی براثر دیابت در بندر سانرمو در ایتالیا درگذشت‌.

 

جسد او را از آن‌جا به عتبات عالیات انتقال داده در کربلا در حرم حضرت امام‌حسین(ع) به خاک سپردند. مرگ او15 سال پس از خروج وی از ایران و یک سال قبل از انقراض سلسله قاجار رخ داد‌.

 

در مراسم تشییع پیکر محمدعلی شاه‌، احمدشاه آخرین پادشاه قاجار که در فرانسه اقامت داشت، همراه با عده زیادی از شاهزادگان و سران کشورهای اروپایی شرکت داشتند.

 

محمدعلی شاه در 1249 متولد شد، در 28 دی 1285 یک هفته پس از مرگ پدرش ـ مظفرالدین شاه ـ تاجگذاری کرد، در دوم تیر 1287 مجلس شورای ملی را به توپ بست‌، در 26 تیر 1288 از سلطنت خلع شد، در 18 شهریور 1288 از ایران گریخت و در 16 فروردین 1303 درگذشت‌. مرگ وی و مرگ پسرش احمدشاه به فاصله 6 سال رخ داد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *