خانواده رومانوف

انقلاب روسیه؛ اعدام خانواده رومانوف و پایان 300 سال سلطنت

خانواده رومانوف

ژوئیه 1918 میلادی در چنین روزی، در یکاترینبورگ روسیه، تزار نیکلاس دوم و خانواده اش توسط نیروهای ضدبلشویک ها اعدام می شوند و به سلسله سه قرنی رومانوف پایان می دهند.

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، 16 ژوئیه 1918 میلادی مصادف با تیر ماه 1297 شمسی در چنین روزی، نیروهای ضد بلشویک‌ها که از آن به ارتش سفید نیز یاد می‌شود، تزار نیکلاس دوم و خانواده اش را اعدام می کنند و به پادشاهی 300 ساله خانواده رومانوف در روسیه پایان می‌دهند.

 

نیکلاس که در سال 1896 تاجگذاری کرد، نه آموزش دیده بود و نه تمایلی به حکومت داشت.

 

نتیجه فاجعه بار جنگ روسیه و ژاپن به انقلاب روسیه در سال 1905 منجر شد که تنها پس از تصویب مجلس نمایندگان – دوما – و وعده اصلاحات قانون اساسی توسط نیکلاس به پایان رسید.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

تزار به زودی این امتیازات را پس گرفت و بارها دوما را هنگامی که با او مخالفت کرد منحل کرد و به حمایت عمومی فزاینده از بلشویک ها و سایر گروه های انقلابی کمک کرد.

 

در سال 1914، نیکلاس کشورش را وارد جنگ پرهزینه دیگری کرد – جنگ جهانی اول – که روسیه برای پیروزی در آن آمادگی نداشت.

 

نارضایتی با کمیاب شدن غذا افزایش یافت، سربازان از جنگ خسته شدند و شکست های ویرانگر از آلمان نشان دهنده ناکارآمدی روسیه در زمان نیکلاس بود.

 

در مارس 1917، انقلاب در خیابان های پتروگراد (سن پترزبورگ کنونی) رخ داد و نیکلاس در اواخر همان ماه مجبور به کناره گیری از تاج و تخت شد.

 

در نوامبر آن سال، بلشویک‌های سوسیالیست رادیکال به رهبری ولادیمیر لنین، قدرت را در روسیه از دولت موقت گرفتند، و برای تاسیس اولین دولت کمونیستی جهان تلاش خود را کردند.

 

پس از انقلاب 1917 در روسیه، بلافاصله بین جریان های مختلف سیاسی برای کسب قدرت جنگ داخلی رخ داد.

 

دو گروه بزرگ نظامی به نام ارتش سرخ، که برای منافع بلشویک‌های کمونیست به رهبری ولادیمیر لنین می‌جنگیدند، و نیروهای متحدی که اتحادیه ناپایداری از گروه‌های بلشویک ستیز بودند.

 

آنها در اصطلاح عامه ارتش سفید خوانده می‌شدند که دارای منافع مختلفی مانند سلطنت طلبی، اقتصاد سرمایه‌داری و فرم‌های دیگری از نوع سوسیالیسم، هرکدام با عقاید دموکراسی و ضد دموکراسی بودند.

 

علاوه برآن ارتش‌های غیرایدئولوژی موسوم به ارتش سبزها با بلشویک‌ها و سفیدها مبارزه می‌کردند.

 

در ژوئیه 1918 میلادی نیروهای ضد بلشویک موسوم به “ارتش سفید” روسی به سمت یکاترینبورگ، جایی که نیکلاس و خانواده اش در آن قرار داشتند، پیشروی کردند. به مقامات محلی دستور داده شد که از نجات رومانوف ها دست بردارند و پس از جلسه مخفیانه شورای یکاترینبورگ، حکم اعدام برای خانواده امپراتوری صادر کرد.

 

مطالب مرتبط…

آغاز انقلاب فوریه و پایان حکومت تزاری در روسیه

چگونه جنگ جهانی اول به انقلاب روسیه دامن زد؟

 

اواخر شب 16 ژوئیه، به نیکلاس، الکساندرا، پنج فرزند و چهار خدمتکارشان دستور داده شد که سریع لباس بپوشند و به سرداب خانه ای که در آن نگهداری می شدند بروند. ناگهان ده ها مرد مسلح وارد اتاق شدند و خانواده امپراتوری را با شلیک گلوله به قتل رساندند؛ کسانی که هنوز نفس می‌کشیدند، با چاقو کشتند.

 

بقایای نیکلاس، الکساندرا و سه فرزندشان در سال 1991 در جنگلی در نزدیکی یکاترینبورگ کشف شد و دو سال بعد با استفاده از انگشت نگاری DNA شناسایی شد.

 

در گور کشف شده اثری از ولیعهد الکسی و یک دختر رومانوف نبود، تا این افسانه را تقویت کند که آناستازیا، کوچکترین دختر رومانوف، از اعدام خانواده اش جان سالم به در برده است.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *