آثار باستانی تخریب شده

آثار باستانی که بر اثر جنگ تخریب شدند

در طول جنگ جهانی دوم، کشورهای طرف درگیر، تعدادی از بناهای تاریخی مهم در اروپا و آسیا را تخریب کردند. در سال 1942، نازی‌ها یا Lufwaffe خانه اپرای سلطنتی در والتا، در کشور مالت را با خاک یکسان کردند؛ و در سال 1945، ایالات متحده آمریکا با پرتاب اولین بمب اتمی در هیروشیما، ژاپن، سالن ارتقاء صنعتی استان را با خاک یکسان کرد.

به گزارش ره آورد نیوز، در حالی که ممکن است این بناها عمداً هدف قرار نگرفته باشند، پاسخ به این ویرانی کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای حفاظت از اموال فرهنگی جهان در صورت درگیری مسلحانه یادآور می شود.

اینستاگرام ره آوردنیوز

جامعه بین‌المللی این حمایت‌ها را در سال 1977 با اضافه کردن پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو 1949 تقویت کرد. ماده 53 این پروتکل‌ها «هر گونه اعمال خصمانه علیه بناهای تاریخی، آثار هنری یا مکان‌های عبادی را که میراث فرهنگی یا معنوی کشوری را تشکیل می‌دهند، ممنوع می‌کند.”

بر اساس این قراردادهای بین المللی، هدف قرار دادن اماکن فرهنگی جنایت جنگی است. اما این بدان معنا نیست که گروه های نظامی این کار را متوقف کرده اند. در چند دهه گذشته، جنگ و اقدامات تروریستی که به طور خاص میراث فرهنگی بشر را هدف قرار می دهد، به مکان های فرهنگی در شرق اروپا، خاورمیانه و غرب آفریقا آسیب رسانده یا نابود کرده است.

در اینجا ما به هفت بنای تاریخی اشاره خواهیم کرد که در نتیجه‌ی جنگ به کل تخریب یا آسیب دیده اند و دیگر هرگز به شکل اصلی‌شان دیده نخواهند شد.

بناهای تاریخی تخریب شده به دست بشر

شهر دوبرونیک کرواسی

1. شهر قدیمی دوبرونیک، کرواسی

قدمت شهر دوبرونیک به قرن هفتم می رسد، زمانی که رومی ها و اسلاوها در سواحل دریای آدریاتیک مستقر شدند. این کشور به یک قدرت تجاری بزرگ تبدیل شد و در قرن نوزدهم لرد بایرون آن را “مروارید آدریاتیک” نامید.

در سال 1979، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد – یونسکو – بخش “شهر قدیمی” یا “شهر قدیمی” دوبرونیک را به عنوان میراث جهانی بشر معرفی کرد.

در سال‌های 1991 و 1992، شهر در جریان محاصره دوبرونیک، بخشی از جنگ‌های یوگسلاوی، آسیب‌های شدیدی دید. بیش از دو سوم از ساختمان‌های شهر قدیمی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و سه ساختمان در اثر آتش تخریب شدند. در سال 2005، دادگاه جنایی بین المللی برای یوگسلاوی سابق، ژنرال سابق یوگسلاوی، “پاوله استروگار” را به دلیل جنایات جنگی، از جمله تخریب بناهای تاریخی در دوبرونیک، به هشت سال زندان محکوم کرد.

بناهای تاریخی

2. تالار شهر سارایوو، بوسنی

تالار شهر تاریخی یا Vijećnica سارایوو متعلق به دهه 1890 است. معماری آن از طرح های اسلامی الهام گرفته شده است.

به طور خاص، معماری مملوک یا ممالیک که بین قرن های 13 و 16 در قاهره، مصر شکوفا شد. در سال 1949، شهر آن را به کتابخانه ملی تبدیل کرد.

در سال 1992، Vijećnica در طول محاصره سارایوو در آتش سوخت و تقریباً دو میلیون کتاب تاریخی از بین رفت.

این شهر برای بازسازی Vijećnica تلاش کرد و در سال 2014 آن را به روی عموم بازگشایی کرد.

بامیان افغانستان

3. بودای بامیان، افغانستان

بوداهای بامیان در افغانستان زمانی بلندترین بناهای بودا در جهان بودند. در قرن ششم در کنار یک صخره حک شده بود و بزرگترین آن بیش از 170 متر ارتفاع داشت. بوداها به زودی به عنوان یک مکان مقدس شناخته شدند.

در سال 629 پس از میلاد، سیاح چینی ژوان‌زانگ ده‌ها هزار راهب را توصیف کرد که در نزدیکی مجسمه‌ها جمع شده بودند.

اما در سال 2001، طالبان بوداها را بمباران کردند و برای همیشه نابود شد. این تخریب به دنبال دستور رهبر معنوی ملا محمد عمر بود که دستور تخریب مجسمه های بت پرستی در افغانستان را صادر کرد.

بناهای تاریخی

4. مسجد دیینجر بر در تیمبوکتو، مالی

امپراتوری مالی مسجد Djinguereber را در تیمبوکتو در زمان سلطنت Mansa Musa در قرن چهاردهم ساخت. این مسجد از چوب و خاک کوبیده ساخته شده است و امروزه نیز بخش مهمی از زندگی شهری است.

با این حال، در سال 2012 هنگامی که اعضای گروه شبه نظامی انصار دین به شهر حمله کردند، مسجد آسیب جزئی دید. این گروه به دو مقبره Djinguereber و زیارتگاه‌های اسلامی در این شهر که انصار دین مقدس می‌دانستند، آسیب رساند. در سال 2016، احمد الفقی المهدی در دادگاه کیفری بین‌المللی به جرم آسیب رساندن به این مکان‌ها اعتراف کرد و اولین محاکمه این دادگاه در مورد تخریب اماکن فرهنگی به عنوان جنایت جنگی بود.

بناهای تاریخی تخریب شده

5. بناهای تاریخی تخریب شده؛ مسجد بزرگ حلب سوریه

مسجد جامع حلب بین قرن هشتم تا سیزدهم میلادی ساخته شده است. به طور سنتی، اعتقاد بر این است که شامل بقایای زکریا نبی، پدر یحیی تعمید دهنده است.

این مسجد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد حلب بود که در داخل دیوار شهر قدیمی قرار داشت.

مناره مسجد بزرگ، برج بلندی که از آن بانگ اذان بر می‌خاست، در قرن یازدهم ساخته شد. اما در سال 2013 در بحبوحه جنگ داخلی سوریه ویران شد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث فروریختن این برج شده است. این مسجد در آن زمان توسط نیروهای ضد دولتی اشغال شده بود و رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، جنگجویان یک گروه مرتبط با القاعده را عامل این خسارت می دانست.

در همین حال، شورشیان ادعا کردند که این مکان تاریخی در اثر شلیک نیروهای ارتش سوریه آسیب دیده است.

آثار باستانی تخریب شده

6. آثار باستانی تخریب شده؛ معبد بل در پالمیرا، سوریه

معبد بل یک مکان مذهبی مهم در شهر باستانی پالمیرا بود. این معبد که در قرن اول میلادی ساخته شد، به خدای بین النهرینی بل (یا بعل) تقدیس شد.

این آثار باستانی شامل بیش از 1000 ستون، بیش از 500 مقبره و یک قنات رومی بود.

در سال 2015، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام یا داعش، این معبد نزدیک به 2000 ساله را با خاک یکسان کرد. این حمله به دنبال تخریب معبد بعلشامین، یکی دیگر از آثار باستانی در پالمیرا انجام شد.

بناهای تاریخی

7. بناهای تاریخی تخریب شده؛ دروازه های نینوا، عراق

شهر باستانی آشوری نینوا مربوط به قرن هفتم قبل از میلاد است.

شهر از نظر تاریخی توسط دیوارها و دروازه های متعدد محافظت می شد. دو تا از برجسته ترین دروازه ها دروازه عداد و دروازه مشکی است که به «دروازه خدا» نیز معروف است.

در سال 2016، داعش هر دوی این دروازه‌ها را به عنوان بخشی از عملیات مستمر خود علیه مکان‌های فرهنگی و آثار باستانی تخریب کرد.

 

بیشتر بخوانید…

آنچه باید درباره کره شمالی و برنامه هسته ای آن بدانید

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *