تاریخ کره شمالی

آنچه باید درباره کره شمالی و برنامه هسته ای آن بدانید

آنچه باید درباره کره شمالی و برنامه هسته ای آن بدانید

کره شمالی، کشوری مرموز با برنامه هسته‌ای تهاجمی که همیشه تر طول تاریخ ترس بین المللی را در دل مخالفانش انداخته است.

تقسیم کره میراث جنگ سرد است

ژاپن در سال 1910 شبه جزیره کره را به خاک خود ضمیمه کرد و این کشور 35 سال بعد را تحت حاکمیت نظامی ژاپن گذراند. اما با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، نیروهای ایالات متحده آمریکا در قسمت جنوبی شبه جزیره فرود آمدند، در حالی که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی منطقه شمال شبه جزیره را به خود اختصاص دادند. با قدرت گرفتن کمونیسم در شمال شبه جزیره کره، کیم ایل سونگ (پدربزرگ کیم جونگ اون) به عنوان اولین نخست‌وزیر جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) در سال 1948 ظاهر شد.

اینستاگرام ره آوردنیوز

تاریخ کره شمالی

در همین حال، مجمع عمومی سازمان ملل انتخابات را که در جنوب شبه جزیره، با تولد کره جنوبی به رسمیت شناخت.

از زمان جنگ کره، کره شمالی و کره جنوبی جهان‌هایی جدا از هم باقی مانده‌اند، اما تنها با زمینی به طول 2.5 مایل از یکدیگر جدا شده‌اند.
تنش بین دو دولت و متحدان قدرتمند آنها در سال 1950، زمانی که نیروهای کره شمالی تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی به جنوب حمله کردند، به جنگ تبدیل شد.

نبرد در جنگ کره – که حداقل 2.5 میلیون جان خود را از دست داد – در ژوئیه 1953 پایان یافت و شبه جزیره همچنان به دو کشور کره شمالی و کره جنوبی تقسیم شده باقی ماند. تنها یک منطقه غیرنظامی به وسعت 2.5 مایل، کره شمالی را از کره جنوبی جدا می کند. این مکان اکنون اساساً یک منطقه حفاظت شده طبیعی است که پوشیده از جنگل ها، مصب ها و تالاب هایی است که صدها گونه پرنده، ماهی و پستاندار را در خود جای داده است.

برنامه هسته ای کره شمالی

یک خانواده تا پایان عمرشان بر کره شمالی حکومت کرده است

کیم ایل سونگ که توسط ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سال 1948 منصوب شد، تا زمان مرگش در سال 1994 در سمت خود باقی ماند. رهبری که ملقب به “خورشید” بود و نامیرا.

پس از مرگ کیم ایل سونگ سال 1912 – سال تولد کیم ایل سونگ – به عنوان سال اول خلق کره استفاده شد. هر مدرسه ابتدایی در کشور مجهز به اتاق آموزشی ویژه بود که در آن کودکان خردسال به آموزه‌های رژیم تلقین می‌شدند.

در سال 1998، قانون اساسی کره شمالی اصلاح شد تا کیم ایل سونگ را به عنوان رئیس جمهور ابدی جمهوری معرفی کند و سالگرد تولد و مرگ او به عنوان تعطیلات ملی در نظر گرفته شد.

پسر او، کیم جونگ ایل، مرکز فرقه مشابهی بود و برخی از کره شمالی متقاعد شده بودند که او به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند آب و هوا را کنترل کند.

صدها مجسمه یادبود تقدیم شده به کیم‌ها در حومه شهر پراکنده است، و با وجود یک سری قحطی ویرانگر و فقر سیستماتیک، آرامگاه عظیمی در حومه پیونگ یانگ ساخته شد تا اجساد مومیایی شده کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل را در خود جای دهد.

کره شمالی اغلب به عنوان “پادشاهی گوشه نشین” شناخته می شود

کره شمالی از جامعه بین‌الملل منزوی شده و عملیات دولتی، اقتصادی و غیره آن به صورت مخفیانه پنهان شده است. محدودیت‌های سفر به داخل یا خارج از کشور و مطبوعات به شدت کنترل شده به حفظ این انزوا کمک کرده است.

سیاست خارجی کره شمالی با دو اتحاد مهم، اتحاد جماهیر شوروی و چین، و خصومت پایدار با کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا مشخص شده است.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 چین را به عنوان مهم ترین متحد این کشور تبدیل کرد، اما الگوی اظهارات سرکش و اقدامات تهاجمی کیم جونگ اون جوان و نامنظم در طول دوره سلطنت خود، به طور پیوسته این اتحاد را تضعیف کرده است.

اخیراً، کره شمالی و روسیه روابط دیپلماتیک (و اقتصادی) نزدیکتری را توسعه داده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی پیونگ یانگ، KCNA، در سال 2017، روسیه برای سومین سال متوالی در صدر فهرست کشورهای دوست کره شمالی قرار گرفت.

کره شمالی

تلاش کره شمالی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جدید نیست

علیرغم این واقعیت که کره شمالی به طور کلی یک کشور فقیر و منزوی است، اما چندین دهه است که تحقیقات هسته‌ای را دنبال می کند.

آرزوها برای دستیابی به یک سلاح هسته ای کاربردی در زمان سلطنت کیم ایل سونگ آغاز شد و بر پایه فناوری شوروی دوران جنگ سرد بنا شد.

به گفته تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان موشکی، برخی از مهندسان روسی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال کار بودند، در اوایل دهه 90 به کره شمالی نقل مکان کردند و به پیشبرد برنامه هسته ای این کشور کمک کردند.

در اوایل قرن بیست و یکم، گزارش‌هایی از تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی و تحقیقات مداوم در زمینه تولید اورانیوم بسیار غنی شده در کره شمالی منتشر شد.

دولت کیم جونگ ایل اولین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی این کشور را در سال 2006 انجام داد که نقض تعهد قبلی برای پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بود.

از آن زمان، انفجارهای بیشتری در همان سایت آزمایش زیرزمینی در منطقه شمال شرقی کره شمالی، Punggye-r رخ داده است. هر کدام قوی تر از قبل بوده اند.

کارشناسان می گویند که بر اساس روندهای فعلی، پیونگ یانگ به زودی مهارت های لازم برای ساخت موشک‌های اتمی با قدرت کافی برای رسیدن به سواحل ایالات متحده آمریکا را خواهد داشت.

 

بیشتر بدانید…

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم

تاثیر شگفت انگیز توهم توطئه بر مردم/ کره شمالی چگونه دشمن همیشگی دارد؟

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *