مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم

با رهبری آدولف هیتلر در حمله آلمان به لهستان در سال 1939، جنگ جهانی دوم آغاز شد، یک درگیری مرگبار جهانی که تا سال 1945 در سراسر اروپا و اقیانوس آرام در جریان بود.

به گزارش ره آورد نیوز، نبردهای خونین بین قدرت های متفقین، که در راس آن‌ها بریتانیا، فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا، به همراه سایر کشورها، و از طرف دیگر دول محور، به ویژه آلمان و ژاپن بودند.

هنگامی که دول محور در نهایت تسلیم شد، حدود 20 میلیون سرباز و حدود 40 میلیون غیرنظامی در جنگ جهانی دوم کشته شده بودند.

اینستاگرام ره آوردنیوز

در زیر جدول زمانی مهم‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم آورده شده است.

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم
نبرد ایوو جیما

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم/نبرد آتلانتیک: 3 سپتامبر 1939 تا 8 مه 1945

طولانی ترین کارزار مداوم جنگ جهانی دوم با محاصره دریایی توسط متفقین علیه آلمان و شعله ور شدن مبارزه برای کنترل مسیرهای دریایی اقیانوس اطلس صورت گرفت.

دولت های محور، با زیر دریایی خود، با یک ضدحمله به این حملات پاسخ می دهد، اما استفاده متفقین از کاروان‌ها، هواپیماها و فناوری در نهایت جریان جنگ را به سوی متفقین تغییر داد. در طول پنج سال، هزاران کشتی درگیر بیش از 100 نبرد در اقیانوس اطلس با حدود 100 هزار کشته شد.

نبرد دانکرک از 26 مه تا 4 ژوئن 1940

تهاجم آلمان به اطراف شهر ساحلی دانکرک فرانسه، ارتش فرانسه و بریتانیا را از هم جدا می کند و نیروهای متفقین را تحت فشار قرار می‌دهد. اما با دستور توقف پیشروی آلمان در آنجا توسط آدولف هیتلر، متفقین قادر به تخلیه جسورانه و موفقیت آمیز به نام عملیات دینامو شدند.

آلمان مدعی پیروزی با تسلیم شدن نیروهای متفقین دلخوش بود، اما این تخلیه در تقویت روحیه بریتانیا موثر بود و هنوز به عنوان “روح دانکرک” از آن یاد می شود.

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم/ نبرد بریتانیا، 10 ژوئیه تا 31 اکتبر 1940

پس از یک حمله ی هوایی تقریباً چهار ماهه که بر فراز انگلستان به راه افتاد، نیروی هوایی و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به بمباران‌های سنگین پاسخ در خور دادند. در این بین سیستم‌های دفاعی، از جمله رادار، و تصمیم هیتلر برای بمباران لندن، به جای پایگاه‌های نظامی، به بریتانیا اجازه می‌دهد تا دوباره سازماندهی شود و در نهایت در نبرد پیروز شد.

نبرد کرت: 20 مه تا 1 ژوئن 1941

چتربازان نازی به جزیره کرت یونان حمله کردند و اولین حمله هوایی تاریخ را رقم زدند. روز اول کارزار منجر به خسارات سنگین برای آلمانی ها شد، اما از ترس حمله دریایی، نیروهای متفقین به زودی عقب نشینی کرده و با شکست تخلیه می شوند.

با این حال، با نزدیک به 4000 نفر از نیروی متفقین و بیش از 3000 آلمانی در این نبرد کشته شدند.

نقش زنان در جنگ

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم/ محاصره لنینگراد: 8 سپتامبر 1941 تا 27 ژانویه 1944

سربازان آلمانی و فنلاندی تقریباً 900 روز محاصره لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی)، دومین شهر بزرگ شوروی و مرکز اصلی صنعت را آغاز کردند.

با قطع منابع، آب، برق و حمل و نقل، 1.3 میلیون نفر تخلیه شده اند. همانطور که ارتش سرخ سرانجام شروع به شکستن محاصره می کند، محاصره پایان می یابد و شهر آزاد می شود، اما تقریباً 800 هزار نفر غیرنظامی جان خود را از دست می دهند که بیشتر آنها بر اثر گرسنگی تلف شدند.

نبرد مسکو: 2 اکتبر 1941 تا 7 ژانویه 1942

پس از عملیات بارباروسا توسط آلمان نازی، تهاجم به اتحاد جماهیر شوروی، دول محور عملیاتی را برای تصرف پایتخت مسکو قبل از شروع زمستان آغاز می کند. شوروی در آماده سازی شهر را مستحکم می کند و نیروهای کمکی را وارد مسکو می کند.

پس از یک سری شکست و پیروزی از هر دو طرف در هوای سخت، آلمان ها در نهایت شکست خورده و مجبور به عقب نشینی شدند.

نبرد پرل هاربر

نبرد پرل هاربر در جنگ جهانی دوم، 7 دسامبر 1941

در یک موج غافلگیرکننده حملات به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در جزیره اوآهو، پرل هاربر هاوایی، ژاپن، همسو با دول محور، ناوگان اقیانوس آرام آمریکا را از بین می برد (سه ناو هواپیمابر ناوگان آمریکا در طول حمله حضور نداشتند). با کشته شدن حدود 2400 سرباز آمریکایی و زخمی شدن 1000 نفر دیگر، رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت آن را “تاریخی که بدنام خواهد بود” می نامد و روز بعد، ایالات متحده آمریکا رسماً وارد جنگ جهانی دوم می شود و به ژاپن اعلان جنگ می کند.

نبرد دوم خارکف: 12-28 مه 1942

در یک ضد حمله پس از حمله آلمان به مسکو، ارتش سرخ شوروی با کمک 1500 تانک و 1000 هواپیما به خارکف اوکراین حمله می کند، اما اطلاعات آلمان به دولت های محور در مورد این نبرد هشدار می دهد. شوروی با نزدیک به 300 هزار تلفات، مجبور شد تسلیم شود.

تصاویر جنگ جهانی دوم

نبرد میدوی، 4 تا 7 ژوئن 1942

در یکی از مهمترین بردهای دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم، اطلاعات آمریکا قادر به شکستن کدها برای خنثی کردن حمله ژاپن به ایالات متحده آمریکا می شود.

با تمرکز ژاپن بر روی میدوی، نیروهای ایالات متحده آمریکا، از جمله بمب افکن های غواصی، چهار ناو هواپیمابر ژاپن را غرق کردند و این پیروزی به عنوان نقطه عطفی در طول جنگ جهانی دوم عمل کرد.

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم/ نبرد گوادال کانال: 7 اوت 1942 تا 9 فوریه 1943

لشکرکشی گوادال کانال یک سری نبرد است در جنگ جهانی دوم که در تاریخ ۷ اوت سال ۱۹۴۲ با حمله ارتش متفقین به ویژه آمریکا به جزیره گوادال‌کانال و دو جزیره دیگر در جنوب جزایر سلیمان شروع شد. این اولین حمله بزرگ متفقین علیه امپراتوری ژاپن بود.

نبرد استالینگراد، 23 اوت 1942 تا 2 فوریه 1943

در درگیری که نشان می‌دهد نتیجه جنگ به نفع متفقین است، ارتش سرخ از شهر استالینگراد روسیه در برابر حمله آلمان دفاع می‌کند و به پیشروی‌های اروپای شرقی دولت های محور پایان می‌دهد.

نبرد استالینگراد یکی از طولانی‌ترین، بزرگ‌ترین و مرگبارترین نبردهای جنگ، با نزدیک به 2 میلیون تلفات، از جمله غیرنظامیان، با هوای زمستانی وحشیانه و محاصره روسیه که باعث شد بسیاری از آلمانی‌ها از گرسنگی بمیرند، به پایان رسید.

مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم/ عملیات مشعل: 8-16 نوامبر 1942

متفقین به آفریقای شمالی فرانسه حمله می کنند تا محور را از حملات شوروی در جبهه شرقی دور کند و کنترل خطوط کشتیرانی مدیترانه را به دست آورند.

ژنرال دوایت دی. آیزنهاور قبل از پیشروی در تونس و وادار کردن فرانسویان دولت ویشی به عقب نشینی این نبرد را رهبری کرد. این پیروزی توسط وینستون چرچیل به عنوان “پایان آغاز” تبلیغ شد.

گتو ورشو

نبرد کورسک، 5 ژوئیه تا 23 اوت 1943

بزرگترین نبرد تانک ها در تاریخ نظامی در جبهه شرقی با حدود 6000 تانک، 4000 هواپیما و 2 میلیون سرباز اتفاق می افتد.

در آخرین حمله رعد اسا، آلمان به ارتش سرخ در نزدیکی کورسک روسیه حمله می‌کند، اما به دلیل تاخیرها و شکستن کد ورماخت آلمان، شوروی آماده شده و هیتلر را از فتح روسیه باز می دارد.

در مدتی نسبتاً کوتاه دو هزار و نهصد تانک از میان رفت، ۲۳۸ هزار سرباز کشته و هفتصد هزار تن دیگر مجروح و از صحنه‌ی نبرد خارج شدند و «آدولف هیتلر» برای نخستین‌بار مجبور شد تا دستور عقب‌نشینی بدهد که آغازی بر پایان او بود.

نبرد مونت کاسینو: 17 ژانویه تا 18 می 1944

نبرد رم یا نبرد برای کاسینو هم خوانده می‌شود مجموعه چهار حملهٔ پر هزینه توسط متفقین علیه خط زمستان در ایتالیای در دست آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها در جریان کارزار ایتالیا ، حین جنگ جهانی دوم بود. هدف دستیابی به رم بود.

با پیشروی در ایتالیا به سمت رم، متفقین به خط گوستاو که تحت کنترل دول محور است، در شهر کوهستانی مونته کاسینو، خانه یک صومعه بندیکتین مربوط به سال 524 پس از میلاد که توسط آلمانی ها تخلیه شد، حمله می کنند،

هر دو طرف به واتیکان قول می‌دهند که صومعه مورد حمله قرار نخواهد گرفت. با این حال، در یک حمله بمب افکن توسط متفقین، صومعه تخریب می شود، که منجر به اعتراض عمومی می شود اما دلیل تخریب صومعه این بود که به عنوان پناهگاهی برای نازی ها بدل شده بود. بزودی راه برای رسیدن به رم برای متفقین هموار می شود.

نبرد آنزیو: 22 ژانویه تا 5 ژوئن 1944

در تلاش برای آزادسازی ایتالیا، متفقین در آنزیو فرود می آیند، آلمانی ها را غافلگیر می کنند و به سرعت پیشروی می کنند؛ با این حال، ادامه مقاومت دولت های محور و ضد حملات متعاقب آن، به بن بست منجر شد که تا سقوط رم پایان نمی یابد. این نبرد به عنوان یک شکست برای متفقین تلقی می شود، اگرچه مانع از حرکت نیروهای آلمانی به فرانسه در روزهای قبل از تهاجم به نرماندی شد.

نبرد دریای فیلیپین: 19-20 ژوئن 1944

ژاپن به نیروهای متفقین که در اقیانوس آرام تا جزایر ماریاناس پیشروی کرده اند در بزرگترین نبرد ناو هواپیمابر جنگ جهانی دوم حمله می کند.

ایالات متحده آمریکا که برای حمله آماده شده بود، ضد حمله خیره کننده ای را آغاز کرد. ژاپنی ها حدود 600 هواپیما، دو نفتکش و سه ناو را در این نبرد از دست دادند.

نبرد نورماندی

نبرد نرماندی، 6 ژوئن تا 30 اوت 1944

سربازان آمریکایی، بریتانیایی و کانادایی در 6 ژوئن به پنج سواحل نرماندی فرانسه، معروف به D-Day، یورش بردند و یکی از بزرگترین تهاجمات آبی تاریخ نظامی را انجام دادند.

در ساحل اوماها، آمریکایی‌ها بیش از 2000 داشتند. اما تا 11 ژوئن، سواحل امن شده و بیش از 325 هزار نیرو فرود آمدند. متفقین پیشروی خود را در سراسر نرماندی آغاز کردند و در نهایت پاریس را آزاد کردند.

نبرد خلیج لیته: 23 تا 26 اکتبر 1944

نبرد خلیج لیته بزرگترین نبرد دریایی جنگ جهانی دوم و از بزرگترین نبردهای دریایی در تاریخ است که در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۱۹۴۴ با حمله ارتش ایالات متحده آمریکا به جزایر لیته فیلیپین برای آزادسازی این کشور از دست ژاپن آغاز شد و سه روز بعد با شکست سنگین امپراتوری ژاپن به پایان رسید.

نبرد آردن: 16 دسامبر 1944 تا 25 ژانویه 1945

نیروهای هیتلر که در شرایط وحشیانه و سرد زمستانی جنگیده بودند، یک ضدحمله غافلگیرکننده و آخرین را در تلاش برای شکافتن خط متفقین در جبهه غربی در منطقه جنگلی آردن در بلژیک و لوکزامبورگ آغاز کردند.

این نبرد به عنوان نبرد برآمدگی شناخته می شود، زیرا آلمانی‌ها یک “برآمدگی” در اطراف منطقه جنگل آردن ایجاد کردند تا از خط دفاعی آمریکا عبور کنند.

پس از موفقیت اولیه آلمان، متفقین مواضع خود را تقویت کرد و حمله هوایی نهایی روز کریسمس پس از روشن شدن هوا شروع شد. متفقین پیروز شدند (تلفات آلمان در این نبرد بیش از 100 هزار نفر و تلفات آمریکایی ها 81 هزار نفر تخمین زده می شود) و به پیشروی خود به سمت برلین ادامه می دهند.

جنگ جهانی دوم

نبرد ایوو جیما: 19 فوریه تا 26 مارس 1945

نبرد ایوو جیما در اواخر جنگ جهانی دوم بین نیروهای دریایی ایالات متحده آمریکا و ژاپن در ژانویه و فوریه ۱۹۴۵ انجام شد و در طی آن جزیره ایوو جیما به اشغال ایالات متحده آمریکا درآمد. در 660 مایلی جنوب توکیو، تفنگداران دریایی ایالات متحده این نبرد را آغاز کردند. این نبرد پنج‌هفته‌ای شاهد برخی از شدیدترین و خونین‌ترین نبردهای جنگ دوم جهانی دراقیانوس آرام بود.

در حالی که آمریکایی ها در نهایت پیروز نبدرد شدند، 7هزار تفنگدار دریایی را از دست دادند و 20 هزار زخمی برای نیروی های آمریکایی بجا گذاشت. این جزیره بعداً به عنوان دید فرود اضطراری برای بمب افکن های B-29 عمل می کند.

نبرد برلین

نبرد برلین؛ 16 آوریل تا 2 می 1945

نیروهای شوروی با پشتیبانی هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی، در یکی از آخرین نبردهای مهم جنگ جهانی دوم، حمله ای را علیه برلین پایتخت آلمان آغاز کردند.

همانطور که ارتش سرخ شهر را محاصره و مقر گشتاپو را تصرف می کند، هیلتر در 30 آوریل در Führerbunker خودکشی می کند و آلمان چند روز بعد تسلیم می شود و اساساً به جنگ جهانی دوم پایان می دهد.

نبرد اوکیناوا: 1 آوریل تا 22 ژوئن 1945

آخرین نبرد بزرگ جنگ جهانی دوم – و یکی از خونین ترین جنگ ها – یکشنبه عید پاک آغاز می شود؛ ارتش ایالات متحده آمریکا و نیروهای تفنگدار دریایی به اوکیناوا در زنجیره جزیره ریوکیوس در جنوب غربی ژاپن حمله می‌کنند.

با حملات کامیکازه، ژاپنی ها 26 کشتی متفقین را غرق کردند و به 170 کشتی دیگر آسیب رساندند و باعث مرگ بیش از 12 هزار آمریکایی در نبرد سه ماهه شدند.

در این نبرد بیش از 100 هزار ژاپنی و 150 هزار غیرنظامی کشته می شوند.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *