کشف واکسن فلج اطفال

کشف واکسن فلج اطفال

مارس 1953 میلادی در چنین روزی، دکتر جوناس سالک، محقق آمریکایی، در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که با موفقیت واکسن را علیه فلج اطفال آزمایش کرده است.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، مارس 1952 مصادف با 1331 شمسی، دکتر جوناس سالک، محقق پزشکی آمریکایی، در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که با موفقیت واکسنی را علیه فلج اطفال، ویروسی که باعث بیماری فلج کننده اطفال می‌شود را آزمایش کرده است.

 

سال اپیدمی فلج اطفال در آمریکا که 58 هزار مورد جدید در آن سال گزارش شد و بیش از 3 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

دکتر سالک به دلیل کمک به ریشه کن کردن این بیماری، که به عنوان «فلج نوزاد» شناخته می‌شود، به عنوان دکتر نیکوکار بزرگ زمانه‌ی خود مورد تجلیل قرار گرفت.

 

واکسن فلج اطفال

بیماری فلج اطفال چیست؟

فلج اطفال، بیماری که بارها بشریت را در طول تاریخ تحت تاثیر قرار داده است، به سیستم عصبی حمله می‌کند و می‌تواند باعث درجات مختلفی از فلج شود.

 

از آنجایی که ویروس به راحتی منتقل می‌شود، اپیدمی‌ها در دهه‌های اول قرن بیستم رایج بود.

 

اولین اپیدمی بزرگ فلج اطفال در ایالات متحده در تابستان 1894 در ورمونت رخ داد و تا قرن 20 هر سال هزاران نفر تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند.

 

بیشتر بدانید…

چگونه 5 تا از بدترین بیماری‌های همه‌گیر تاریخ در نهایت به پایان رسید؟

 

اگرچه فلج اطفال کودکان و به ویژه نوزادان را مورد هدف قرار می‌داد، بزرگسالان نیز اغلب به این بیماری مبتلا می‌شدند، از جمله رئیس جمهور آمریکا، فرانکلین دی. روزولت، که در سال 1921 در سن 39 سالگی به فلج اطفال مبتلا شد و تا حدی فلج شد.

 

روزولت بعداً املاک خود در وارم اسپرینگز، جورجیا را به یک پناهگاه بهبودی برای قربانیان فلج اطفال تبدیل کرد و در جمع آوری بودجه برای تحقیقات مرتبط با فلج اطفال و درمان بیماران فلج اطفال نقش اساسی داشت.

 

جوناس سالک که بود؟

سالک که در سال 1914 در شهر نیویورک متولد شد، اولین بار در دهه 1930 زمانی که دانشجوی پزشکی در دانشگاه نیویورک بود، روی ویروس ها تحقیق کرد و در طول جنگ جهانی دوم به ساخت واکسن آنفولانزا کمک کرد.

 

در سال 1947، او رئیس یک آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه پیتسبورگ شد و در سال 1948 کمک هزینه ای برای مطالعه ویروس فلج اطفال و ساخت واکسن احتمالی دریافت کرد.

 

در سال 1950، او نسخه اولیه واکسن فلج اطفال خود را کشف کرد.

 

روش سالک که اولین بار توسط موریس برودی آمریکایی در دهه 1930 ناموفق انجام شد، کشتن چندین گونه از ویروس و سپس تزریق ویروس های خوش خیم به جریان خون یک فرد سالم بود.

 

مطالب مرتبط…

ساختار شیمیایی DNA کشف شد

 

سپس سیستم ایمنی فرد پادتن‌هایی ایجاد می‌کند که برای مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض فلج اطفال طراحی شده‌اند.

 

سالک اولین آزمایشات انسانی را بر روی بیماران سابق فلج اطفال و بر روی خود و خانواده‌اش انجام داد و تا سال 1953 آماده بود تا یافته‌های خود را اعلام کند.

 

این اتفاق در شبکه رادیویی ملی CBS در شامگاه 25 مارس و دو روز بعد در مقاله ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد رخ داد.

 

در سال 1954، آزمایش‌های بالینی با استفاده از واکسن سالک و دارونما بر روی 1.3 میلیون دانش‌آموز آمریکایی آغاز شد.

 

آوریل 1955، اعلام شد که واکسن موثر و ایمن است.

 

در سال 1962، واکسن خوراکی فلج اطفال توسط محقق لهستانی-آمریکایی، آلبرت سابین، ساخته شد و در دسترس قرار گرفت.

 

جوناس سالک مدال آزادی ریاست جمهوری را در سال 1977 دریافت کرد.

 

او در سال 1995 در لا جولا، کالیفرنیا درگذشت.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

خواص موز سبز

خواص مصرف موز نرسیده برای بدن

دانشمندان طی  مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *