مقتدی صدر

پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب نرسید

مقتدی صدر

پس از آنکه گروه‌های نزدیک به ایران جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور را تحریم کردند، پارلمان عراق بار دیگر در رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور شکست خورد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، در نتیجه شکست ائتلافی به رهبری مقتدی صدر که در انتخابات پیروز شد و تهدید به حذف آنها از سیاست شد.

 

صدر امیدوار بود که پارلمان عراق ریبار احمد، یک مقام اطلاعاتی کهنه کار کُرد و وزیر کشور کنونی منطقه خودمختار کردستان عراق را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کند.

 

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

اما تنها 202 نماینده از 329 نماینده در مجلس حضور داشتند که این کمتر از دو سوم حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهور جدید بود.

 

این در حالی است که 126 نماینده مجلس جلسه را تحریم کردند.

 

گفتنی است پست ریاست جمهوری در عراق عمدتا تشریفاتی است.

 

فرهاد علاالدین، رئیس شورای مشورتی عراق گفت:

 

مطالب مرتبط…

دیوان عالی عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد

 

“امروز دیدیم که حزبی که ادعا می‌کرد اکثریت پارلمان را در اختیار دارد نتوانسته است به آن دست یابد. وضعیت بدی است که بدتر هم می‌شود.”

 

رای گیری در مورد رئیس جمهور به روز چهارشنبه موکول شد.

 

دولت موقت فعلی تا تشکیل دولت جدید به اداره کشور ادامه خواهد داد.

 

صدر، یک روحانی شیعه، متعهد شده است که دولتی تشکیل دهد که متحدان کلیدی نزدیک به ایران را که مدت‌ها بر دولت تسلط داشته‌اند را حذف کند.

 

نامزدهای معرفی شده برای ریاست جمهوری در ماه‌های پس از انتخابات، از سوی گروه‌های مخالف صدر به‌عنوان متمایل به غرب و تهدیدی برای منافع آنها تلقی می‌شوند.

 

تلاش برای تضمین این پست برای هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق، زمانی که دادگاه عالی عراق ماه گذشته نامزدی او را به دلیل اتهامات فسادی که دوباره مطرح شده بود، ممنوع کرد، با شکست مواجه شد.

 

زیباری که از سوی صدر و متحدان صدر حمایت می‌شد، این اتهامات را رد می‌کند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *