تنش در مرز اوکراین

آیا شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند چیزی بیش از صحبت درباره بحران روسیه و اوکراین انجام دهد؟

تنش در مرز اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه به درخواست ایالات متحده به صورت علنی تشکیل جلسه دهد تا در مورد افزایش نیروهای روسیه در مرز با اوکراین گفتگو کند.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، ایالات متحده جلسه 15 عضوی را به عنوان فرصتی برای روسیه می‌داند تا دلایل افزایش نیروهایش در مرز اوکراین را توضیح دهد، در حالی که روسیه در تلاش است تشکیل شورای امنیت سازمان مل متحد را لغو کند.

 

برای برگزاری جلسه شورای امنیت در روز دوشنبه به 9 رأی نیاز است و واشنگتن «اطمینان دارد» که از حمایت کافی برخوردار است.

 

اما گذشته از اینکه همه اعضا این فرصت را دارند که نظرات خود را آشکارا بیان کنند، هیچ اقدامی از سوی شورای امنیت انجام نخواهد شد، حتی اگر روسیه به اوکراین حمله کند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حتی یک بیانیه ساده نیاز به حمایت اجماع دارد و روسیه می‌تواند هر پیشنهادی را برای یک قطعنامه وتو کند.

 

روسیه یکی از پنج قدرت دائمی و دارای حق وتو در شورای امنیت به همراه ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین است.

 

شورای امنیت وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد. قرار است یک روز پس از این نشست، روسیه ریاست دوره ای شورا را در ماه فوریه بر عهده بگیرد.

 

ریچارد گوان

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل در یک اندیشکده، گفت: «ایالات متحده و متحدانش از سازمان ملل به‌عنوان یک صحنه سیاسی استفاده خواهند کرد که در آن می‌توانند روسیه را در صورت وقوع جنگ علنا سرزنش کنند».

 

وی افزود: “من می‌ترسم که این یک بحران دیگر برای سازمان ملل متحد باشد؛ مانند جنگ اتیوپی و کودتای برمه، که نشان داد سازمان ملل چه تأثیر کمی در دنیای واقعی دارد.”

 

دیپلمات‌ها و تحلیلگران سیاست خارجی می‌گویند، اگر ارتش روسیه بحران را تشدید کند، همان اقدامی را شاهد خواهیم بود که در سال 2014 پس از ضمیمه کردن منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه رخ داد.

 

شورای امنیت از آن زمان تاکنون ده‌ها بار برای بحث در مورد بحران اوکراین تشکیل جلسه داده است.

 

در مارس 2014، این کشور به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای داد که با رفراندوم درباره وضعیت کریمه مخالفت می‌کرد و از کشورها می‌خواست آن را به رسمیت نشناسند؛ 13 رای موافق، چین رای ممتنع و روسیه این آرا را وتو کرد.

 

کشورهای غربی به دنبال نشان دادن انزوای بین‌المللی روسیه، متن مشابهی را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد بردند که قطعنامه‌ای مبنی بر بی اعتباری همه پرسی را تصویب کرد.

 

این رای گیری نیز، با 100 رای موافق، 11 رای مخالف و 58 رای ممتنع روبه رو شد، در حالی که 22 کشور رای ندادند.

 

گفتنی است، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارای وزن سیاسی هستند اما از نظر قانونی الزام آور نیستند و برخلاف شورای امنیت، هیچ کشوری در مجمع عمومی حق وتو ندارد.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *