بحران اوکراین

دستور وزارت خارجه آمریکا برای خروج دیپلمات‌های این کشور از اوکراین

لاوروف و بلینکن

وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه اعلام کرد که به اعضای خانواده دیپلمات‌ها دستور داده است که اوکراین را ترک کنند، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه‌های تقویت دارایی‌های نظامی آمریکا در شرق اروپا برای مقابله با افزایش نیروهای روسیه است.

 

به گزارش ره آورد نیوز، این دستور همچنین به دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در کیف پایتخت اوکراین نیز داده شده است.

 

این اقدام نشانه‌ای واضح که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی برای اقدام تهاجمی روسیه در منطقه آماده می‌شوند.

 

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات نظامی روسیه ممکن است در هر زمانی رخ دهد».

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «مقامات در موقعیتی نخواهند بود که شهروندان آمریکایی را در چنین شرایط احتمالی تخلیه کنند، بنابراین شهروندان آمریکایی که در حال حاضر در اوکراین حضور دارند باید بر این اساس که حمله‌ی نظامی محتمل است، برنامه ریزی کنند».

 

تنش ها در اوکراین برای ماه‌ها پس از اینکه کرملین حدود صد هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین به حالت آماده باش در آورده است، افزایش پیدا کرد.

 

غرب این تحرکات را نشانه‌ی آماده سازی برای جنگی جهت جلوگیری از پیوستن اوکراین به ائتلاف امنیتی غرب “ناتو” می‌داند.

بحران اوکراین

کرملین بارها برنامه‌ریزی برای حمله را رد کرده است، اما ارتش روسیه با تصرف کریمه و حمایت از نیروهای جدایی‌طلب که 8 سال پیش کنترل بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین را به دست گرفتند، بخشی از خاک اوکراین را تصرف کرد.

 

اعلامیه وزارت امور خارجه یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات بریتانیایی گفتند که اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه دولت روسیه یک قانونگذار سابق اوکراینی را به عنوان کاندیدای بالقوه برای ریاست رهبری طرفدار روسیه در کیف در نظر گرفته است.

 

مقامات ارشد دولت آمریکا پس از دیدار با مقامات ارشد امنیت ملی در روز شنبه در کمپ دیوید گفتند، بایدن بررسی گزینه‌هایی را برای تقویت دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه آغاز کرده است.

 

نیویورک تایمز می‌گوید بایدن در حال بررسی برنامه‌هایی برای اعزام 1000 تا 5000 نیرو به کشورهای اروپای شرقی است که در صورت تشدید تنش‌ها، احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

تنش در اوکراین

ایالات متحده کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده است اما تاکنون از اعزام پرسنل آمریکایی خودداری کرده است.

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست‌ها برای اعمال فوری تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را رد کرد و روز یکشنبه گفت که انجام این کار توانایی غرب برای جلوگیری از تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف می‌کند.

 

بلینکن قرار است امروز دوشنبه، به طور مجازی با اعضای کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

 

در همین رابطه، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: مجازات‌های اقتصادی ایالات متحده علیه روسیه در صورتی که این کشور بیشتر به اوکراین وارد شود، عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *