دیوان عالی عراق

دیوان عالی عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد

دیوان عالی عراق

پس از کش و قوس‌های زیاد، سرانجام دیوان عالی عراق رای به تایید انتخابات پارلمانی داد.

به گزارش ره‌آورد نیوز از یورو نیوز، قاضی ارشد دیوان عالی عراق با اعلام این خبر گفت: درخواست بازنگری و تجدید نظر در نتیجه انتخابات پارلمانی که پیش‌تر از سوی جریان‌های شیعی مطرح شده بود پس از بررسی رد شده است.

 

رای دیوان عالی عراق بدین ترتیب به منزله شکست تلاش های انجام شده برای ابطال نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر این کشور است.

نتیجه نهایی تایید کرده است که بلوک به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با شعار استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی مجلس همچنان بزرگترین جناح پارلمانی است.

اعتراضات عراق
تصویر از رویترز
در چند ماه اخیر اعتراضات زیادی از سوی جناح شیعی به نتیجه ی انتخابات پارلمانی در این کشور صورت گرفته است.
در یکی از این اعتراضات که عمده آنها به گروه حشد الشعبی تعلق داشتند منجر به مصدومیت ۹۸ نیروی انتظامی و ۲۷ غیرنظامی شد. مقتدا صدر خطاب به حشد الشعبی گفت، درگیری با نیروی انتظامی “زشت” است.
رویترز نیز با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شده که گروه‌های شیعی که همان حشد الشعبی است، پیش‌تر مدعی بی‌نظمی‌ و تقلب در برپایی انتخابات ۱۰ اکتبر شده بودند.

فرانس پرس نیز در گزارشی اعلام کرد که دادگاه عالی فدرال، بالاترین نهاد قانون اساسی عراق ضمن رد شکایت شبه‌نظامیان سابق عراقی موسوم به حشد الشعبی، نتایج انتخابات پارلمانی را در این کشور مورد تایید قرار داد.

 

بر اساس این گزارش هادی عامری، رهبر جریان حشد شعبی روز دوشنبه پس از مطلع شدن از رد شکایت مطرح شده اعلام کرد که به تصمیم دادگاه عالی فدرال احترام می‌گذارد.

 

آقای عامری در عین حال ضمن تکرار ادعاهای پیشین در خصوص تقلب و دستکاری در روند انتخابات تصریح کرده که دادگاه فدرال «تحت فشار شدید» اقدام به صدور رای کرده است.

این در حالیست که قاضی ارشد دادگاه عالی فدرال عراق ضمن اعلام رای دادگاه در رد شکایت مطرح شده از سوی جریان‌های شیعی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی یاد آور شد که شکایات عمدتا به شمارش الکترونیکی آرا و شبهات مرتبط به آن اختصاص داشته است.

 

جاسم محمد، قاضی ارشد دادگاه عالی فدرال عراق همچنین اعتراض‌ها و شکایات مطرح شده به نتیجه انتخابات را سبب تضعیف آرا و روند سیاسی در کشورش دانست و تاکید کرد که حکم صادر شده برای همه طرف‌های لازم الاجرا است.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *