رزمایش روسیه در مرز اوکراین

روسیه نیروهای خود را به نزدیکی مرز اوکراین منتقل می‌کند

رزمایش روسیه در مرز اوکراین

روسیه نیروهای خود را برای رزمایش مشترک در نزدیکی مرز اوکراین به بلاروس منتقل می‌کند.

 

به گزارش ره آورد نیوز، روسیه نیروهای خود را برای رزمایش مشترک در نزدیکی مرز اوکراین به بلاروس منتقل می‌کند؛ این حرکت احتمالاً ترس تهاجم را تشدید می‌کند زیرا این رزمایش در نزدیکی مرزهای اعضای ناتو، لهستان و لیتوانی برنامه‌ریزی شده است.

 

روسیه انتقال نیروها به همسایه شمالی اوکراین، بلاروس را برای مانورهای نظامی مشترک آغاز کرده است، اقدامی که احتمالاً باعث افزایش ترس در غرب مبنی بر آماده شدن مسکو برای تهاجم می‌شود.

 

این رزمایش نظامی مشترک با نام «تصمیم متحد» در حالی برگزار می‌شود که روسیه نیز نیروهای خود را در امتداد مرز شرقی اوکراین جمع‌آوری می‌کند و تهدیدی برای تهاجم احتمالی است که می‌تواند بزرگترین درگیری در دهه‌های اخیر اروپا را آغاز کند.

 

در ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی از بلاروس منتشر شده، نشان می‌دهد که توپخانه و سایر خودروهای نظامی وارد واگن‌های مسطح متعلق به شرکت راه آهن دولتی روسیه می‌شوند و الکساندر ولفوویچ، رئیس شورای امنیت بلاروس در یک جلسه توجیهی گفت که این تسلیحات و نیروها براساس تمرینات از قبل برنامه ریزی شده در فوریه وارد بلاروس شده‌اند.

 

برخی از تحلیلگران نظامی پیشنهاد کرده‌اند که روسیه می‌تواند در صورت تهاجم گسترده، نیروهای خود را از طریق بلاروس بفرستد و با بهره‌گیری از مرز نزدیک به 700 مایلی دو کشور، به طور مؤثر دفاع اوکراین را گسترش دهد. برخی دیگر بر این باورند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، بلاروس نقش جدی در درگیری ایفا نخواهد کرد.

 

الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، با توجه به فشار و انزوای بین‌المللی بعد از انتخابات بحث برانگیز سال 2020، با تقویت روابط با روسیه و حمایت صریح از تقویت نظامی پوتین هرچه بیشتر به سمت روسیه متمایل شده است.

 

لوکاشنکو همچنین موضع ظاهراً بی‌طرف کشورش در قبال درگیری‌های اوکراین را کنار گذاشته و علناً الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 را تأیید کرده است.

 

لوکاشنکو گفت که این رزمایش‌ها قرار است در غرب بلاروس، نزدیک مرزهای اعضای ناتو، لهستان و لیتوانی، و قسمت جنوبی این کشور در نزدیکی اوکراین برگزار شود.

رزمایش مشترک روسیه و بلاروس

طی هفته‌های گذشته، گزارش‌ها از روسیه همچنین نشان می‌دهد که تجهیزات نظامی بیشتری از جمله تانک‌ها و موشک‌های بالستیک کوتاه برد در سراسر کشور به سمت اوکراین منتقل شده است.

 

 

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیش از دیدار با همتای روس خود در روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت که امیدوار است تنش‌ها از طریق دیپلماسی حل شود، در غیر این صورت، مسکو بهای گزافی را برای اقدامات تهاجمی علیه اوکراین پرداخت خواهد کرد.

 

لوکاشنکو در نشستی که هفته گذشته با ولادیمیر پوتین داشت، اعلام کرد، به دلیل حضور نیروهای ناتو در همسایه خود یعنی لهستان و کشورهای بالتیک و همچنین استقرار نیروهای اوکراین در مرز و در پاسخ به بحران مهاجرانی که سال گذشته به وجود آمد، به این رزمایش‌ها نیاز دارد.
لوکاشنکو همچنین در سخنانی تند گفت: کشورهای غربی نزدیک به 30000 سرباز در نزدیکی مرزهای کشورش مستقر کرده‌اند و ما این این تحرک نظامی اطلاع دقیق داریم.

با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بلاروس نقش فعال‌تری در حمایت از روسیه در درگیری‌های مداوم خود با اوکراین و غرب داشته است.

 

کیف ابتدا اعلام کرد که معتقد است یک تیم هکر مرتبط با اطلاعات دولتی بلاروس در حمله سایبری بزرگ به وب‌سایت‌های دولتی در اواخر هفته گذشته نقش داشته باشد و بمب‌افکن‌های روسی با قابلیت اتمی اخیراً بر فراز غرب بلاروس پرواز کرده‌اند.

 

لوکاشنکو روابط خود را با پوتین از سال 2020، زمانی که او سرکوب خونین اعتراضات ناشی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد، تقویت کرده است.

 

او پس از توقف پرواز رایان ایر به منظور دستگیری منتقد دولتش و کمک به ایجاد یک بحران مهاجرتی در مرزهای اتحادیه اروپا و ایجاد یک وضعیت اضطراری بیشتر از قبل مورد انزوای بین‌المللی قرار گرفت.

 

بلاروس در سال 2014 موضع ظاهراً بی طرفی اتخاذ کرد و از به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه اجتناب کرد، اما این دیدگاه به طور قابل توجهی تغییر کرده است زیرا این کشور در دو سال گذشته بیشتر به حمایت دیپلماتیک و مادی روسیه متکی بوده است.

 

منبع: ترجمه شده از گاردین

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *