دیدار پویتن و ابراهیم رئیسی

پیشنهاد روسیه به ایران با اطلاع آمریکا برای توافق موقت هسته‌ای

دیدار پویتن و ابراهیم رئیسی

به گفته دو مقام آمریکایی، به عنوان بخشی از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران موسوم به برجام، روسیه در هفته‌های اخیر درباره توافق موقت احتمالی با ایران بحث کرده است که شامل کاهش محدود تحریم‌ها در ازای اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران است.

 

به گزارش ره آورد نیوز از ان بی سی، به گفته دو مقام آمریکایی، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران موسوم به برجام، روسیه در هفته‌های اخیر درباره توافق موقت احتمالی با ایران بحث کرده است.

 

این منابع گفتند که ایالات متحده آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران آگاه است؛ این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده است که نگرانی در دولت بایدن نسبت به پایان یافتن زمان مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر بازگشت کامل به توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برجام بیش از هر زمان دیگری شده است.

 

دولت ترامپ در سال 2018 آمریکا را از این توافق خارج کرد.

 

در حالی که مقامات و افراد آشنا به این گفتگوها گفتند که مذاکرات روسیه با ایران درباره توافق موقت با اطلاع آمریکا انجام شده است، مقامات ارشد دولت بایدن این خبر را تایید نکرده‌اند.

 

مقامات و دیگر افراد مطلع گفتند که ایران تاکنون پیشنهاد ارائه شده از سوی روسیه را رد کرده است.

 

هیئت دائمی ایران در سازمان ملل روز جمعه گفت که تهران خواهان توافق موقت نیست و از بحث در مورد جزئیات پیشنهاد روسیه خودداری کرد.

 

به گفته این منابع، اگر توافقی در مورد پیشنهاد موقت روسیه حاصل شود، احتمالاً ایالات متحده و سایر دولت‌ها آن را به عنوان اولین گام برای بازگشت کامل به توافق 2015 و نه به عنوان یک توافق جدید یا جداگانه معرفی می‌کنند.

 

یک مقام در دولت بایدن گفت: «اگرچه نمی‌توانیم درباره هیچ بحثی که ممکن است بین روسیه و ایران صورت گرفته باشد صحبت کنیم، اما در این مرحله مطمئن هستیم که چنین ترتیب موقتی به طور جدی مورد بحث قرار نمی‌گیرد».

 

وی ادامه داد: در مورد توافق موقت، در مطبوعات مذاکره نخواهیم کرد.

 

بلینکن پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند، اما در حال حاضر هنوز یک پنجره کوتاه وجود دارد».

 

بر اساس توافق موقت که توسط روسیه و با پیشنهاد آمریکا به ایران ارائه شده است، تهران ملزم به توقف غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد و دفع ذخایر فعلی خود می‌باشد.

 

این منابع گفتند که در ازای پذیرش این توافق از سوی ایران، دولت ایران به میلیاردها دلار درآمد نفتی مسدود شده در حساب‌های بانکی خارجی از جمله در کره جنوبی دسترسی خواهد داشت.

 

مذاکرات در وین به دلیل اصرار ایران بر عدم مذاکره مستقیم با مقامات آمریکایی پیچیده شده است.

 

در عوض، آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند از طریق دیپلمات‌های اروپایی با همتایان ایرانی خود در ارتباط باشند.

 

مقام ارشد دولت باید در همین رابطه گفت: «ما طرفدار گفتگوی مستقیم با هیأت ایرانی هستیم و معتقدیم که این کار سازنده‌تر خواهد بود، اما ایران موافقت نکرده است».

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *