چتربازان روسی وارد قزاقستان شدند

اعتراضات قزاقستان

با ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان، چتربازان روسی وارد این کشور شدند.

به گزارش ره آورد نیوز، خبرگزاری های روسی اعلام کردند، چتربازان روسی به عنوان بخشی از یک ماموریت «حافظ صلح» توسط ائتلاف نظامی تحت رهبری مسکو برای کمک به رئیس جمهور برای بازپس گیری کنترل کشور، وارد قزاقستان شده اند.

 

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، اواخر روز چهارشنبه خواستار مداخله سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) – ائتلافی متشکل از روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان – شد و به سرعت مورد تایید قرار گرفت.

 

این در حالی است که درگیری های خشونت آمیز بین معترضان و پلیس و ارتش در قزاقستان ادامه دارد.

 

اطلاعات موثق کمی در مورد تعداد تلفات وجود دارد، اما خبرگزاری های محلی به نقل از سخنگوی پلیس آلماتی، بزرگترین شهر کشور، گفتند که ده‌ها نفر در جریان حملات به ساختمان‌های دولتی کشته شدند.

 

مقامات شهر آلماتی روز پنجشنبه گفتند که 353 پرسنل پلیس و نیروهای امنیتی زخمی و 12 نفر کشته شدند.

 

صبح روز پنجشنبه، هنگامی که نیروها وارد میدان اصلی آلماتی شدند، تیراندازی شروع شد.

اعتراضات قزاقستان

به گفته شاهدان رویترز، چندین نفربر زرهی و ده‌ها نیروی نظامی که با پای پیاده حرکت می‌کردند صبح روز پنج‌شنبه به محل رسیدند و هنگام نزدیک شدن به جمعیت صدای تیراندازی شنیده شد.

 

بیشتر بدانید
بیانیه نخست وزیر ارمنستان در اعزام نیرو به قزاقستان

 

تلویزیون دولتی قزاقستان روز پنجشنبه گزارش داد که بانک ملی قزاقستان تمام موسسات مالی را تعلیق کرده است. اینترنت و تلفن همراه در کشور عمدتا قطع است.

 

روز چهارشنبه، گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های خشونت‌آمیز و تیراندازی در آلماتی و دیگر شهرها و همچنین فیلم‌های تایید نشده حاکی از تلفات در میان معترضان بود.

 

مشخص نیست که سازمان پیمان امنیت جمعی چه تعداد نیرو اعزام خواهد کرد و یا تا چه مدت در این کشور خواهند ماند.

 

لئونید کلاشنیکف، نماینده روسیه، به اینترفکس گفت که سربازان «تا زمانی که رئیس جمهور قزاقستان لازم بداند در آنجا خواهند ماند».

 

او گفت که آنها عمدتاً در حفاظت از “زیرساخت ها” در کشور مشغول خواهند بود. توکایف از پیمان درخواست کمک کرده بود و اقدامات “تروریست ها” را محکوم کرد و مدعی شد که این کشور قربانی “حملات” باندهای آموزش دیده خارجی پس از افزایش قیمت سوخت و اعتراضات گسترده شده است.

 

روز چهارشنبه، تظاهرکنندگان ساختمان های دولتی را تصرف کردند و بنا به گزارش ها به فرودگاه آلماتی، پایتخت تجاری کشور یورش بردند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *