آنتونیو گوترش

قتل سازماندهی شده بازماندگان دولت سابق افغانستان به دست طالبان

آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل متحد از كشته شدن بیش از ۱۰۰ تن از اعضای سابق دولت افغانستان، نیروهای امنیتی پیشین و افرادی كه با نیروهای بین‌المللی همكاری می‌كردند، خبر داده است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از اعتماد، دبیركل سازمان ملل می‌گوید: این سازمان «ادعاهای معتبر» دریافت كرده است كه به‌رغم اعلام عفو عمومی توسط طالبان، «بیش از دوسوم» قربانیان در نتیجه قتل‌های غیرقانونی كشته شده‌اند.

 

بر اساس گزارش آنتونیو گوترش به شورای امنیت سازمان ملل، هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان «ادعاهای قابل‌اعتمادی مبنی بر قتل غیرقانونی دست‌كم ۵۰ نفر مظنون به عضویت در داعش، دریافت كرده است.»

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

گوترش افزوده است كه به‌رغم تضمین‌های ارگ، سازمان ملل گزارش‌های جدی از «ناپدید شدن اجباری و سایر جنایات موثر بر حق زندگی و تمامیت جسمانی» اعضای دولت سابق و همكاران نیروهای ائتلاف دریافت كرده است.

 

دبیركل سازمان ملل متحد گفته، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران همچنان با «حمله، ارعاب، آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه، بدرفتاری و مرگ» روبه‌رو هستند.

 

بر اساس گفته‌های آنتونیو گوترش، دو روزنامه‌نگار، یكی توسط داعش و یكی دیگر توسط افراد مسلح ناشناس كشته شد‌ه‌اند.

 

به گفته گوترش، ماموریت‌های سازمان ملل ۴۴ مورد بازداشت موقت، ضرب و شتم، تهدید و ارعاب را گزارش كرده كه ۴۲ مورد از آنها تازه انجام شده است.

 

گوترش با اشاره به اینكه وضعیت افغانستان در شش ماه اخیر همچنان خطرناك و نامطمئن است، گفته است كه «چندین شوك سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی در سراسر كشور طنین‌انداز شده است و افغانستان در حال حاضر با بحران انسانی، سقوط عظیم اقتصادی، فلج سیستم‌های بانكی و مالی، بدترین خشكسالی در ۲۷ سال گذشته و شكست در تشكیل یك دولت فراگیر دست‌وپنجه نرم می‌كند.»

 

آنتونیو گوترش افزوده است كه انتظار می‌رود تا مارس ۲۰۲۲ حدود ۲۲.۸ میلیون نفر در سطوح «بحرانی» یا «اضطراری» ناامنی غذایی باقی بمانند.

 

به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد، نزدیك به ۹ میلیون نفر از آنها با سطوح «اضطراری» ناامنی غذایی روبه‌رو خواهند شد و سوءتغذیه حاد نیمی از كودكان زیر پنج سال را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد» از ربودن، شكنجه و قتل شهروندان افغان توسط نیروهای طالبان خبر داده بود.

 

به گفته احمدی در حالی كه ملاهیبت‌الله، سركرده گروه تروریستی طالبان عفو عمومی اعلام كرده اما متاسفانه بسیاری از نیروهای پیشین امنیتی افغانستان كه به این وعده اعتماد كرده بودند از سوی طالبان شكنجه شده و به شهادت رسیدند.

 

احمدی در این باره گفته بود: «در این مدت، بسیاری از مردم عادی هم با اتهام‌های عجیب و غریب به زندان افتاده و تعدادی از آنها هم زیر شكنجه شهید شدند.

 

طالبان هر روز با كشتار و شكنجه و آزار و اذیت مردم در حال نقض حقوق بشر و ارتكاب جنایت است.

 

البته مستند‌سازی در افغانستان مساوی با مرگ یك انسان است و هیچ كس جرات عكس و فیلم گرفتن ندارد.

 

افرادی هستند كه در تماس با جبهه مقاومت ملی می‌گویند نیروهای طالبان الان همسایه ما را برد و پس از 15 تا 20 روز كه جست‌وجو می‌كنند با جسد همسایه كه آثار شكنجه بسیار شدید روی بدن او بوده روبه‌رو می‌شوند.»

سخنگوی دولت طالبان

طالبان: ما نبودیم، انتقام شخصی بود

پاسخ ارگ ریاست‌جمهوری به سخنان و گزارش دبیركل سازمان ملل متحد دو كلمه بود: «تكذیب می‌كنیم.»

 

به گزارش روزنامه 8 صبح افغانستان، انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی ریاست‌الوزرا تاكید كرده است كه «پس از عفو عمومی هیچ‌ كسی اجازه ندارد به كس دیگر زیان برساند.»

 

سمنگانی افزوده است كه اگر بر اثر انتقام‌جویی شخصی كسی آسیب دیده باشد، آنان بررسی می‌كنند و عاملان آن را مجازات خواهند كرد.

 

به گزارش طلوع‌نیوز، وزارت داخله امارت اسلامی نیز گزارش سازمان ملل درباره كشته شدن بیش از صد مقام و اعضای نیروهای حكومت پیشین پس از روی كار آمدن امارت اسلامی را رد كرد.

 

وزارت داخله در یك رشته توییت با رد این گزارش اعلام كرد كه پس از اعلام عفو عمومی هیچ كسی از سوی نیروهای امارت اسلامی كشته نشده است.

 

وزارت داخله همچنان از سازمان ملل خواسته است كه خودش را با واقعیت‌های عینی آشنا سازد و بر معلومات «حلقه‌های مغرض» تكیه نكند.

 

وزارت داخله گفته است كه شاید برخی اعضای نیروهای حكومت پیشین به علت دشمنی‌های شخصی هدف قرار گرفته باشد كه امارت اسلامی چنین رویدادها را نیز بررسی می‌كند.

 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نیز با رد گزارش سازمان ملل گفته است كه پس از اعلام عفو عمومی هیچ‌كسی اجازه ندارد به كسی زیان برساند.

 

او تاكید كرده كه اگر بر اثر انتقام‌جویی شخصی اتفاقی رخ داده باشد، ما‌ آن را بررسی و عاملان آن را مجازات می‌كنیم.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *