جنگ اول خلیج فارس

آغاز جنگ اول خلیج فارس/ حمله ائتلاف بین‌المللی به عراق

جنگ اول خلیج فارس

1991 میلادی در چنین روزی، پس از اشغال کویت توسط رژیم بعث عراق، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد حملات گسترده‌ای را علیه عراق آغاز کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1991 میلادی مصادف با 1369 شمسی، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با پشتیبانی شورای امنیت حملات گسترده‌ای را علیه رژیم بعث عراق آغاز کرد که به جنگ اول خلیج فارس شهرت یافت.

 

در نیمه شب 16 ژانویه 1991 میلادی در عراق، مهلت سازمان ملل متحد برای خروج عراق از کویت به پایان رسید و پنتاگون آماده شد تا عملیات تهاجمی را برای بیرون راندن اجباری عراق از اشغال پنج ماهه همسایه نفت خیزش آغاز کند.

 

ساعت 4:30 بعد از ظهر، اولین هواپیمای جنگنده از عربستان سعودی و از ناوهای هواپیمابر ایالات متحده و بریتانیا در خلیج فارس برای بمباران بر فراز عراق به پرواز در آمدند.

 

هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده آمریکا اهدافی را در بغداد و اطراف آن مورد اصابت قرار دادند، در حالی که جهان شاهد وقوع رویدادها به طور زنده از طریق تلویزیون بود.

 

ساعت 7:00 بعد از ظهر، عملیات طوفان صحرا، به رهبری ایالات متحده علیه عراق، به طور رسمی در کاخ سفید اعلام شد.

 

این عملیات توسط یک ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی ژنرال نورمن شوارتسکف و نیروهایی از 32 کشور از جمله بریتانیا، مصر، فرانسه، عربستان سعودی و کویت انجام شد.

 

طی شش هفته بعد، نیروهای متفقین درگیر جنگ هوایی گسترده علیه زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی عراق شدند و با مقاومت کمی از سوی نیروی هوایی یا پدافند هوایی عراق مواجه شدند.

 

نیروهای زمینی عراق در این جنگ درمانده بودند و تنها اقدام تلافی جویانه مهم صدام حسین، انجام حملات موشکی SCUD علیه اسرائیل و عربستان سعودی بود.

 

صدام امیدوار بود که حملات موشکی، اسرائیل را برای ورود به درگیری تحریک کند و در نتیجه حمایت اعراب از جنگ را از بین ببرد؛ اما به درخواست ایالات متحده، اسرائیل وارد جنگ نشد.

 

در 24 فوریه، حمله زمینی گسترده ائتلاف بین المللی آغاز شد و نیروهای مسلح قدیمی و ضعیف عراق به سرعت تحت فشار قرار گرفتند.

 

کویت در کمتر از چهار روز آزاد شد و اکثریت نیروهای مسلح عراق تسلیم شده، به داخل عراق عقب نشینی کرده یا نابود شدند.

 

در 28 فوریه، رئیس جمهور جورج اچ. بوش آتش بس اعلام کرد و عراق متعهد شد به شروط صلح آتی ائتلاف و سازمان ملل احترام بگذارد.

 

صد و بیست و پنج سرباز آمریکایی در جنگ خلیج فارس کشته شده و 21 نفر دیگر در عملیات ناپدید شدند.

 

در 20 مارس 2003، جنگ دوم خلیج فارس بین عراق و ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آغاز شد، این بار با هدف اعلام شده ایالات متحده برای برکناری صدام حسین از قدرت و ظاهراً یافتن و انهدام سلاح‌های کشتار جمعی کشور.

 

صدام حسین در 13 دسامبر 2003 توسط یک واحد نظامی آمریکایی دستگیر و سه سال بعد اعدام شد.

جنگ خلیج فارس

دلایل حمله صدام حسین به کویت

۲ اوت ۱۹۹۰ چند واحد عراقی بدون آن که به اخطارهای جهانی توجه کنند با حمله به کویت و تسخیر ۱۳ ساعته این کشور ثروتمند به جهان ثابت کردند که از نظر آن‌ها دوران دیپلماسی در خلیج فارس به سرآمده و زور جای آن را گرفته است.

 

هدف صدام حسین از حمله به کویت در درجه‌ی اول خروج از بن بست اقتصادی و در درجه دوم جلوگیری از رکود در ارتش بزرگ عراق بود.

اعلام الحاق کویت و هفت جزیره این کشور، عراق را از موقعیت ژئواستراتژیکی مناسبی برخوردار کرد و مناطق تحت نفوذ این کشور تا نزدیکی‌های تنگه هرمز گسترش داد.

همچنین باتوجه به ذخایر نفتی کویت که 109 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شد، به اضافه ذخایر نفتی خود عراق که حدود 75 میلیارد بشکه بود، عراق را به ثروتمندترین کشور منطقه تبدیل کرد.

فرار سریع مسئولان سیاسی و نظامی کویت به کشورهای همسایه نشان داد که ارتش‌های اعراب منطقه چه اندازه کوچک و غیرقابل اتکا هستند.

 

اما آمریکا، اروپا و اعراب سریع واکنش نشان داده و از عراق خواستند تا از کویت عقب‌نشینی کند.

 

صدام در ابتدا گمان می‌کرد آمریکا تن به مذاکره با وی بدهد و شوروی نیز (که اکنون در آستانه فروپاشی بود) از وی حمایت کند اما گورباچف اکنون در ماه عسل سیاسی با آمریکا بود و آمریکا نیز به دنبال آن بود که هم‌زمان دو ضربه را فرود آورد: اول آن که به بهانه‌ی کویت ماشین جنگی صدام را از کار بیندازد؛ دوم آن که با ارائه نمایشی عظیم، نظم نوین جهانی را به دنیا دیکته کند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *