انقلاب سفید

رفراندوم انقلاب سفید محمدرضا پهلوی

انقلاب سفید

1341 شمسی در چنین روزی، پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، دولت علم تصميم گرفت تا اصول انقلاب سفید را به رفراندوم بگذارد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1341 مشسی مصادف با 1963 میلادی، اسدالله علم پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، تصمیم به برگزاری رفراندوم گرفت تا اصول اساسی انقلاب سفید محمدرضا شاه پهلوی را به رای مردم بگذارد.

 

بین سال‌های ۱۳۳۱ – ۱۳۲۹ به دستور محمدرضا پهلوی، اصلاحات ارضی انجام شد و ۲هزار روستا، که رضاخان آن را مصادره کرده بود، بین کشاورزان تقسیم شد.

 

پیج اینستاگرام ره آورد نیوز را دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

سرانجام اصلاح اراضی در ایران انجام گرفت. طبق قوانین اسفند ۱۳۴۰ طی دستوری ۳۰‌میلیون ریال از اعتبارها برای اصلاحات ارضی به وزارت کشاورزی اختصاص یافت.

 

انقلاب سفید

انقلاب سفید محمدرضا شاه پهلوی چه بود؟

انقلاب سفید ایران در دهه‌ی 1960 میلادی به وقوع پیوست و تبعاتش مشاجره‌ای عمیق در بین موافقان و مخالفان این طرح به همراه داشته است.

 

موافقان، انقلاب سفید و مخصوصاً پروژه‌ی اصلی آن که اصلاحات ارضی بود را به عنوان اصلاحات خیرهواهانه شاه مورد تحسین قرار دادند.

 

مخالفان، انقلاب سفید و پیامدهای زیانبارش را به یاد آورده و از ان به سختی انتقاد می‌کنند.

 

مطالب مرتبط…

کودتای 3 اسفند 1299 و به قدرت رسیدن رضا خان

 

به عنوان مثال، گروه‌های چپ هدف انقلاب سفید شاه را به طرحی امریکایی نسبت می‌دهند که وابستگی به سرمایه‌داری در جهان سوم را افزایش می‌دهد. در حالی که نیروهای مذهبی، انقلاب سفید را توطئه از سوی شیطان بزرگ (آمریکا) نسبت می‌دهند.

 

انقلاب سفید محمدرضا شاه پهلوی، نام مجموعه‌ای از برنامه‌های اصلاحی اجتماعی و اقتصادی بود که توسط رژیم شاه در طی دهه‌ی 1960 میلادی تحت فشارهای داخلی و خارجی فزآینده برای انجام اصلاحات آغاز شد.

 

برنامه‌ی اصلاحات اساساً شامل اصلاحات ارضی و پنج برنامه‌ی دیگر بود که در رفراندوم 26 ژانویه 1963 مصادف با 6 دی ماه 1341 به تصویب رسید.

 

محمدرضا پهلوی، تأمین رفاه اجتماعی را یکی از هدف‌های اصلی خود اعلام و چنین وانمود کرد که رژیمش برای مردم ایران؛ فرهنگ، بهداشت، رفاه و امنیت به ارمغان آورده است.

 

او در کتاب «پاسخ به تاریخ» هدف خود را از انقلاب سفید اینگونه بیان می‌کند: من یک هدف بیشتر ندارم و هرگز آن را پنهان نکردم و آن سازندگی ایرانی مترقی و توانا بود که مردمش هم از مواهب و مزایای تمدن مادی برخوردار باشند و هم از اعتلای معنوی و اخلاقی و فرهنگی.

 

انقلاب سفید محمدرضا پهلوی

اصول اساسی انقلاب سفید

طرح انقلاب سفید را که بعدها به انقلاب شاه و ملت مشهور شد، ۶ اصل داشت:

۱- اصلاحات ارضی و الغای نظام ارباب و رعیتی؛

۲- ملی کردن جنگل ها و مراتع؛

۳- تبدیل کارخانه‌های دولتی به شرکت های سهامی و فروش سهام آنها جهت تضمین اصلاحات ارضی؛

۴- مشارکت کارگران در سود خالص کارخانه‌ها؛

۵- تجدید نظر اساسی در قانون انتخابات به منظور اعطای حقوق کامل و برابر سیاسی به زنان؛

۶- ایجاد سپاه دانش به منظور سوادآموزی و اشاعۀ فرهنگ در روستاها.

 

محمدرضا پهلوی ابتدا این ۶ اصل را به عنوان اصول انقلاب سفید بیان کرد و به تدریج ۱۳ اصل دیگر به آن افزود که هر یک به اقتضای تحول جامعه و توسعه امکانات ملی و پیدایش نیازها و مقتضیات جدید ارایه شد که مواردی چون سپاه بهداشت؛ سپاه ترویج و آبادانی؛ خانه‌های انصاف در روستاها؛ ملی کردن تمام منابع آب های زیرزمینی کشور؛ نوسازی شهرها و روستاها؛ انقلاب اداری و آموزشی؛ تامین امکان فروش سهام واحدهای بزرگ صنعتی به کارگران؛ مبارزه با تورم و گران فروشی؛ آموزش رایگان و اجباری در هشت سال اول تحصیل؛ تغذیه رایگان برای کودکان خردسال در مدارس؛ تعمیم بیمه‌های اجتماعی به همه ایرانیان؛ مبارزه بامعاملات سوداگرانه اراضی و اموال غیرمنقول؛ مبارزه با فساد را دربرمی گرفت.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *