شاپور بختیار

سقوط دولت ازهاری و آغاز به کار دولت شاپور بختیار

شاپور بختیار

1357 شمسی در چنین روزی؛ دولت 55 روزه غلامرضا ازهاری، عالی ترین صاحب منصب نظامی ایران سقوط کرد و شاپور بختیار دولت را به دست گرفت.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، در آستانه‌ی انقلاب 1357و در واپسین روزهای منتهی به انقلاب ایران پس از سقوط دولت غلامرضا ازهاری، شاپور بختیار یکی از رهبران باسابقه‌ی جبهه ی ملی، احساس کرد می‌تواند در قالب اصلاحات و در چارچوب قانون اساسی مشروطه، ایران را از بحران خارج کند.

 

اگر بتوان حرف شاپور بختیار را در یک مفهوم خلاصه کرد، ‌آن «قانونِ مشروطه» است.

پیج اینستاگرام ره آورد نیوز را دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

قانون لفظی بود که به سیاست‌ورزی بختیار معنا می‌بخشید. او بر مبنای همین قانون، بازگشت آیت الله خمینی را حق قانونی می‌پنداشت، اما نخست‌وزیری خود را نیز بر اساس آن معرفی می‌کرد.

پس از بحث و گفت‌وگو درباره آینده سلطنت درنهایت در 15 دی‌ماه ۱۳۵۷، مذاکره محمدرضا شاه پهلوی و شاپور بختیار به سرانجام رسید و او مأمور تشکیل دولت شد.

بختیار برای اینکه زاویه خود با حاکمیت را نشان دهد بیش از هر چیز بر تعبیر «۲۵ سال گذشته» تأکید می‌کرد تا نشان دهد او از جریان اپوزیسیونی ۲۵ ساله می‌آید و مخالف دیرینه سیاست‌های محمدرضا پهلوی بوده است.

شاپور بختیار که از اعضای جبهه ملی بود، اعتقاد داشت در این شرایط بحرانی تنها جبهه ملی با ایجاد یک حکومت موقت می‌تواند شرایط گذار مسالمت‌آمیز را فراهم کند و اعتقاد داشت که جبهه ملی می‌تواند آخرین تیر ترکش رژیم برای خروج از بحران باشد.

شاپور بختیار

شاپور بختیار که بود؟

شاپور بختیار در طول ۳۷ سال پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی در ایران از مخالفان حکومت و منتقدان آخرین شاه ایران به شمار می‌آمد.

 

با این همه ۳۷ روزی که نام او را به عنوان آخرین نخست‌وزیر نظام پادشاهی در ایران ثبت کرد، حساس‌ترین دوره نقش‌آفرینی شاپور بختیار در تاریخ معاصر ایران بود؛

 

۳۷ روز پایانی حکومت پهلوی که با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ و دگرگونی نظام حکومتی ایران پایان گرفت.

 

شاپور بختيار فرزند محمد رضا (سردار فاتح بختياری) و ناز بيگم در سال 1294 شمسی در منطقه چهارمحال و بختياری به دنيا آمد.

 

او نوۀ صمصام السلطنه بود که در سالهای پس از مشروطه دو بار به نخست وزيری رسيد.

 

تحصيلات ابتدايی‌اش را در شهرکرد و نيمی از تحصيلات متوسطه را در اصفهان گذراند. و دوران دبيرستان را در مدرسه فرانسوی بيروت با اخذ ديپلم رياضی به پايان رساند.

 

سال 1313 برای کسب تحصيلات عالی رهسپار فرانسه شد اما به دليل اطلاع از اعدام چهار تن از اعضای خانواده اش در نتيجۀ اختلاف ميان رضا شاه و عشاير، مجبور شد به ايران بازگردد و بعد از گذشت دو سال، مجدداً به فرانسه مراجعت کرد و با دريافت دکترای حقوق بين الملل از دانشگاه سوربن راهي وطن شد.

 

بختیار در زمان نخست وزيری دکتر مصدق معاونت وزارت کار را به عهده داشت و تا زمان وقوع کودتای 28 مرداد 1332 در همان سمت انجام وظيفه نمود.

 

بعد از کودتا به همراه چند تن از پيروان مصدق از جمله مهندس بازرگان در تشکيل کميته‌ای سری با نام نهضت مقاومت ملی همکاری داشت.

 

آخرین سمت بختیار در نظام پادشاهی ایران پست نخست وزیری بود که چندان دوامی نداشت.

 

بیشتر بدانید…
آغاز کنفرانس گوادلوپ برای بررسی اوضاع ایران
سفر مخفیانه ژنرال هایزر به تهران

 

شاپور بختیار

اقدامات شاپور بختیار در پست نخست وزیری

یرواند آبراهامیان در کتاب ایران بین دو انقلاب اقدامات شاپور بختیار در سمت نخست وزیری را اینگونه شرح می‌دهد: ” بختیار در طی چند روز نخست وزیری اقداماتی برای رضایت مخالفان انجام داد که از جمله، لغو چند قرارداد تسلیحاتی به ارزش 7 میلیارد دلار، ممنوع کردن فروش نفت به آفریقای جنوبی و اسرائیل، خارج شدن از پیمان سنتو و اعلام کرد ایران دیگر ژاندارم منطقه نیست.

 

بختیار همچنین برخی وزرای پیشین را دستگیر کرد و زندانیان سیاسی بیشتری را آزاد کرد.

 

شاپور بختیار وعده داد، ساواک را منحل کند و دارایی‌های بنیاد پهلوی را ضبط کرد.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *