جنگ روسیه و ژاپن

جنگ روسیه و ژاپن/ شکست روسیه از ژاپن در پورت آرتور

جنگ روسیه و ژاپن

1905 میلادی در چنین روزی؛ ناوگان دریایی روسیه در جنگ با ژاپن شکست خورد و پورت آرتور را به ژاپن تسلیم کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، در سال 1905 میلادی مصادف با 1283 شمسی، در طول جنگ روسیه و ژاپن، پورت آرتور، پایگاه دریایی روسیه در چین، به دست نیروهای دریایی ژاپن به فرماندهی دریاسالار هیهاچیرو توگو می‌افتد.

 

این اولین شکست از سری شکست‌های روسیه در این جنگ بود که تا ژوئن ادامه داشت و معادلات جنگ را به سود امپراتوری ژاپن تغییر داد.

 

هیهاچیرو توگو
دریاسالار هیهاچیرو توگو

 

فوریه 1904، به دنبال رد طرح ژاپنی‌ها از سوی روسیه برای تقسیم منچوری و کره به حوزه های نفوذ، ژاپن حمله دریایی غافلگیرانه را به بندر آرتور انجام داد و ناوگان روسیه را نابود کرد.

 

در نبردهای بعدی، ژاپن یک سری پیروزی قاطع بر روس‌ها به دست آورد؛ در واقع روس‌ها پتانسیل نظامی حریف آسیایی خود را دست کم گرفته بودند.

 

ژانویه 1905 نیز، پایگاه دریایی استراتژیک پورت آرتور به دست ژاپنی ها افتاد.

 

در ماه مارس همان سال، نیروهای روسی در شنیانگ چین توسط فیلد مارشال ژاپنی ایوائو اویاما شکست خوردند.

 

و در ماه مه، ناوگان بالتیک روسیه به فرماندهی دریاسالار زینوی روژدستونسکی توسط ناوگان دریاسالار توگو در نزدیکی جزایر سوشیما منهدم شد.

 

این سه شکست مهم روسیه را متقاعد کرد که مقاومت بیشتر در برابر طرح‌های امپراتوری ژاپن در شرق آسیا ناامیدکننده است و در اوت 1905، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تئودور روزولت، میانجی گری پیمان صلحی شد که در پورتسموث بریتانیا امضا شد.

 

جنگ روسیه و ژاپن، (1904-1905) میلادی که در آن ژاپن پیروز شد، روسیه را وادار کرد تا سیاست توسعه طلبانه خود در شرق آسیا را کنار بگذارد.

 

ژاپن نیز به اولین قدرت آسیایی در دوران مدرن تبدیل شد که یک قدرت اروپایی را شکست داد.

 

اما برای روسیه، عملکرد فاجعه بار در جنگ یکی از دلایل فوری انقلاب روسیه در سال 1905 بود.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *