دیوار چین

از دیوار سومریان تا دیوار برلین؛ 7 دیوار باستانی معروف

از دیوار باستانی سومری گرفته تا دیوار برلین، در اینجا هفت مورد از تأثیرگذارترین دیوار یا موانع ساخت بشر که در تاریخ ساخته شده، آمده است.

به گزارش ره اوردنیوز، از دیوار باستانی آموریان سومر تا دیوار برلین، همیشه بشر برای ساخت موانع برای هجوم دشمنانش در تلاش بوده است؛ تنها با یک تفاوت که دیوار برلین با توهم بلوک شرق احداث شد تا راه کاپیتالیسم را بر سرزمین شرق ببندد.

ما تصمیم داریم هفت مورد از تأثیرگذارترین دیوار باستانی یا موانع ساخت بشر که به دست بشر ساخته شده است را به شما معرفی کنیم.

دیوارهای معروف جهان

1. دیوار باستانی آموریان سومریان

اولین تمدن شناخته شده جهان نیز یکی از اولین تمدن‌هایی بود که دیوار دفاعی ساخت. در طول قرن بیست و یکم قبل از میلاد، فرمانروایان باستانی سومری، شولگی و شو-سین، سدی عظیم ساختند تا از آموری ها، گروهی از قبایل کوچ نشین که به بین النهرین حمله کرده بودند، جلوگیری کنند.

اینستاگرام ره آورد نیوز

اعتقاد بر این است که این «دیوار آموریت» بیش از صد مایل بین رودهای دجله و فرات در عراق کنونی کشیده شده است. این احتمالاً اولین بارو وسیعی بود که در اطراف یک شهر ساخته شده، اما فقط برای چند سال توانست از هجوم سومری ها جلوگیری کند.

مهاجمان متخاصم یا به دیوار نفوذ کردند یا به سادگی دیوار را دور زدند، و در زمان سلطنت جانشین شو-سین، ایبی-سین، سومر خود را مورد حمله آموری ها و ایلامی های همسایه قرار داد. پس از ویرانی شهر اور در حدود 2000 سال قبل از میلاد، فرهنگ سومری در تاریخ ناپدید شد.

نقشه آتن باستان

2. دیوارهای باستانی بلند آتن

آتن یکی از قدرتمندترین شهرهای یونان باستان بود، اما با یک ضعف عمده نظامی مواجه بود: این شهر حدود چهار مایلی از دریا فاصله داشت. در حدود سال 461 قبل از میلاد، آتنی ها با ایجاد یک سری موانع برای اتصال مرکز شهر به بندرهای حیاتی پیرئوس و فالروم، به دنبال اصلاح این آسیب پذیری بودند. پس از تکمیل، این “دیوارهای بلند” یک مثلث خشکی ضد محاصره ایجاد کردند که به شهر اجازه می داد تا به راحتی امنیت خود را از راه دریا تامین کند، دریا که خود توسط نیروی دریایی قدرتمند آتن محافظت می شد.

ساخت این دیوار استحکامات آتن را در طول جنگ پلوپونز با اسپارت و متحدانش غیرقابل تسخیر کرد، اما شهر بعداً پس از شکست نیروی دریایی مجبور به تسلیم شد.

سپس گفته می شود که اسپارتی‌های پیروز دیوارهای بلند آتن را از بین بردند. با این حال، موانع بعداً بازسازی شدند و تا سال 86 قبل از میلاد، زمانی که توسط ژنرال رومی سولا تخریب شدند، ادامه یافتند.

دیوار باستانی گرگان

3. دیوار بزرگ گرگان

«دیوار بزرگ گرگان» که به خاطر آجرهای قرمز رنگ متمایزش به «مار سرخ» نیز معروف است، باروی ۱۲۱ مایلی بود که از سواحل جنوبی دریای خزر تا کوه‌های البرز در ایران کنونی امتداد داشت.

زمانی تصور می‌شد که این بنا اثر اسکندر مقدونی بوده است – حتی به عنوان “سد اسکندر” شناخته می‌شد – اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که توسط ساسانیان در حدود قرن پنجم پس از میلاد ساخته شده است.

این دیوار طولانی ترین دیوارهای دوران باستان و دارای بیش از 30 قلعه، پادگانی متشکل از 30000 سرباز و شبکه ای از کانال ها بود که هم به عنوان سیستم تامین آب و هم به عنوان یک خندق دفاعی عمل می کرد.

جالب است بدانید، به طور شگفت انگیزی اطلاعات کمی در مورد تاریخ این دیوار وجود دارد، اما اکثر محققان بر این باورند که ایرانی ها از آن برای محافظت در برابر هون های هفتالی و دیگر دشمنان شمالی استفاده می کردند.

دیوار هادریان

4. دیوار باستانی هادریان

در حدود سال 122 پس از میلاد، امپراتور هادریان دستور ساخت یک حصار سنگی را برای محافظت از بریتانیای رومی در برابر پیکت‌ها و سایر قبایل «بربر» که در شمال انگلستان و اسکاتلند ساکن بودند، صادر کرد.

نتیجه “دیوار هادریان” بود، یک بارو به طول 73 مایل که از Solway Firth در ساحل غربی تا دهانه رودخانه Tyne در شرق امتداد داشت.

این دیوار تقریباً 10 فوت عرض و 15 فوت ارتفاع داشت و دارای دژهایی بود که توسط نیروهای مرزی اداره می شد. دروازه‌هایی که یک مایل از هم فاصله داشتند به پادگان اجازه می‌داد تا حرکت در منطقه را کنترل کند – دیوار ممکن است حتی برای اخذ مالیات استفاده شده باشد – و برج‌های دفاعی و خندق‌هایی که در برابر حملات شمال محافظت می‌شدند.

اگرچه این دیوار برای مدت کوتاهی در دهه 140 به نفع یک مانع شمالی تر به نام دیوار آنتونین از رده خارج شد، دیوار هادریان بعداً دوباره اشغال شد و تا زمان خروج آنها از بریتانیا در اوایل قرن پنجم، نمادی با ابهت از قدرت روم باقی ماند.

1600 سال خرابی و غارت برای مصالح ساختمانی از آن زمان به بعد آن را به کسری از اندازه اصلی خود کاهش داده است، اما بسیاری از بخش‌های آن هنوز وجود دارند و جزو پربازدیدترین مکان‌های تاریخی انگلستان هستند.

دیوار چین

5. دیوار چین

دیوار بزرگ افسانه ای چین به جای یک مانع شکست ناپذیر، در واقع مجموعه ای از سنگ، چوب و سنگرهای خاکی است که هزاران مایل از صحرای گبی تا مرز کره شمالی در پیچ و خم کوه‌ها ساخته شده است.

ساخت و ساز دیوار چین در قرن سوم قبل از میلاد در زمان امپراتور کین شی هوانگ آغاز شد.

اما مشهورترین بخش ها بین قرن های 14 و 17 پس از میلاد برای دفاع از سلسله مینگ در برابر عشایر استپ در شمال ساخته شد. این بخش‌ها تا 25 فوت ارتفاع دارند و با استفاده از آجر و ملات ساخته شده است.

دروازه های دیوار چین در امتداد نقاط مستحکم و مسیرهای تجاری قرار داشتند و برج های دیده بانی برای ارسال سیگنال‌های دود و آتش در صورت حمله استفاده می‌شدند. دیوار تکمیل شده زمانی بزرگترین شی ساخته دست بشر در جهان بود، اما علیرغم عظمت آن، اغلب به عنوان یک مانع دفاعی ناکارآمد بود.

رهبر مغول، آلتان خان، دیوار چین را دور زد و در سال 1550 به پکن حمله کرد؛ منچوها بعداً در سال 1644 شکست خوردند و باعث سقوط سلسله مینگ شد.

دیوارهای قسطنطنیه

6. دیوارهای قسطنطنیه

کلان شهر بیزانسی قسطنطنیه (استانبول امروزی) برای بیش از یک هزار سال به لطف استحکام دیوارهای دفاعی آن شکوفا شد.

بیش از 14 مایل سنگر شهر را احاطه کرده بود، اما معروف‌ترین آنها دیوارهای تئودوسیان بود که مانع از پیشروی ارتش از سرزمین اصلی می شد. این دیوار شامل یک خندق، یک دیوار بیرونی 27 فوتی و یک دیوار داخلی عظیم با 40 فوت ارتفاع و 15 فوت ضخامت بودند.

سربازان همیشه بر روی باروها نگهبانی می‌دادند و آماده بودند تا تیرها و نوعی ناپالم باستانی به نام «آتش یونانی» را بر روی هر دشمنی که جرأت حمله به آن‌ها را داشت ببارد.

سرانجام در سال 1453، زمانی که امپراتوری عثمانی شهر را با یک سلاح جدید وحشتناک – توپ – محاصره کرد، و این شهر را تسخیر کرد. ترکها پس از استفاده از توپخانه خود برای سوراخ کردن دیوارها، از شکاف دیوار عبور کرده و قسطنطنیه را تصرف کردند و عملاً امپراتوری بیزانس را سرنگون کردند.

دیوار برلین

7. دیوار برلین

بدنام ترین دیوار تاریخ معاصر در سال 1961 ساخته شد، زمانی که دولت آلمان شرقی با اتحاد جماهیر شوروی مجموعه ای از پارتیشن های بتنی را که برلین شرقی و غربی را از هم جدا می کرد، ساخت.

در حالی که رهبران کمونیست ادعا می کردند که این موانع برای دور نگه داشتن فاشیست‌ها و دیگر دشمنان دولت طراحی شده بودند، کارکرد واقعی آنها جلوگیری از فرار مردم آلمان شرقی به غرب بود.

در نهایت بیش از 100 نفر هنگام تلاش برای فرار از میان پیچ و خم دیوارهای 12 فوتی، برج های نگهبانی و حصارهای برقی کشته شدند. هزاران نفر دیگر با بالا رفتن از دیوار، تونل زدن در زیر آن و حتی پرواز بر فراز آن با هواپیماهای فوق سبک و بالون های هوای گرم دست ساز موفق شدند از دیوار برلین عبور کنند.

علی‌رغم شهرت بدنام دیوار برلین – غربی‌ها آن را “دیوار شرم” نامیدند – این دیوار بیش از 28 سال پابرجا بود تا اینکه سرانجام مقامات آلمان شرقی در 9 نوامبر 1989 آن را گشودند. این اعلامیه موجی از جشن‌ها را برانگیخت و برلینی‌های شاد به زودی از بین بردن دیوار برلین با چکش به سمت دیوار رفتند.

آلمان شرقی و غربی کمتر از یک سال بعد در اکتبر 1990 رسماً متحد شدند.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

جنگ ویتنام

کدام کشورها در جنگ ویتنام شرکت داشتند؟

جنگ ویتنام که همه‌ی ما آن را با آمریکا و مداخله‌ی این کشور می‌شناسیم ظاهراً یک جنگ داخلی بین شمالی‌های کمونیست و جنوبی‌های طرفدار غرب بود. ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در این جنگ مداخله کردند و از هر دو طرف جنگ - به ویژه ویتنام جنوبی - با نیرو، سلاح و تدارکات حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *