آلدو مورو

جسد آلدو مورو نخست وزیر سابق ایتالیا پیدا شد

آلدو مورو

می 1978 میلادی در چنین روزی، جسد آلدو مورو، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، که با شلیک گلوله کشته شده بود، در پشت یک ماشین در مرکز رم پیدا شد.

 

جهان در روزی که گذشت؛

می 1978 مصادف با اردیبهشت 1357 در چنین روزی، جسد آلدو مورو، نخست‌وزیر سابق ایتالیا که توسط تروریست‌های بریگاد سرخ ربوده شده بود، در پشت خودرویی در رم پیدا شد.

 

آلدو مورو در 16 مارس پس از تیراندازی خونین در نزدیکی خانه اش در حومه شهر توسط تروریست های بریگاد سرخ ربوده شد.

 

دولت ایتالیا از مذاکره با گروه چپ افراطی که پس از تهدیدهای متعدد، مورو را در 9 می اعدام کرد، خودداری کرده بود.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

آلدو مورو توسط بسیاری به عنوان تواناترین سیاستمدار ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم شناخته می شد.

 

او که رهبر میانه‌روی حزب دموکرات مسیحی بود، پنج بار به عنوان نخست‌وزیر در دهه‌های 1960 و 1970 خدمت کرد و همکاری بین احزاب سیاسی متفاوت ایتالیا را ارتقا داد.

 

هنگامی که او اولین کابینه خود را در سال 1963 تشکیل داد، تعدادی سوسیالیست را نیز در کابینه‌اش استفاده کرد و بدین‌ترتیب برای اولین بار سوسیالیست‌ها پس از 16 سال در دولت ایتالیا شرکت داده شدند.

 

مورو آخرین بار در سال 1976 میلادی نخست وزیر شد و در اکتبر 1976 رئیس جمهور دموکرات مسیحی شد.

 

مطالب مرتبط…

سیاست مسکو در قبال همسایگانش؛ تفرقه بینداز و حکومت کن

چرا آلمان در جنگ جهانی دوم دوبار تسلیم شد؟

 

آلدو مورو

در 11 مارس 1978، زمانی که یک ائتلاف پارلمانی بین حزب کمونیست و دموکرات مسیحی مسلط را ایجاد کرد، به پایان دادن به بحران دولتی کمک کرد. فقط پنج روز بعد، ماشین آقای مورو توسط ده ها تروریست مسلح بریگاد سرخ مورد حمله قرار گرفت.

 

دراین حادثه پنج نگهبان مورو کشته شدند و وی ربوده و به مکانی مخفی منتقل شد.

 

در 18 مارس، بریگاد سرخ با صدور بیانیه ای مسئولیت این آدم ربایی را بر عهده گرفت و اعلام کرد که مورو تحت یک “محاکمه مردمی” قرار خواهد گرفت.

 

بریگاد سرخ که در سال 1970 توسط رناتو کورچیو ایتالیایی تأسیس شد.

 

بریگاد سرخ بمب گذاری، ترور، آدم ربایی و سرقت از بانک را به عنوان ابزاری برای ترویج انقلاب کمونیستی در ایتالیا استفاده کرد.

 

حزب کمونیست ایتالیا که از دموکراسی حمایت و در پارلمان شرکت می‌کرد، بریگاد سرخ را گروهی تروریستی نامید و بریگاد سرخ متعاقباً، حزب کمونیست را به دست اندازی بورژوازی متهم کرد.

 

رناتو کورسیو و 12 عضو دیگر بریگاد سرخ در زمان ربوده شدن مورو در تورین محاکمه شدند و مراحل قانونی تنها برای مدت کوتاهی پس از ربوده شدن او متوقف شد.

 

دولت ایتالیا از مذاکره با آدم ربایان خودداری کرد و مدعی شد که چنین اقدامی دولت را تضعیف می کند و ایتالیا را به هرج و مرج می کشاند.

 

در 19 مارس و 4 آوریل، نامه هایی که ظاهرا آزادانه توسط مورو نوشته شده بود، تحویل دولت داده شد که از دولت برای مذاکره درخواست می کرد.

 

دولت تلاش کرد مذاکرات محرمانه ای انجام دهد، اما در 15 آوریل بریگاد سرخ این مذاکرات را رد کرد و اعلام کرد که مورو در محاکمه مردم مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شده است.

 

تهدید به اعدام او به جایی نرسید و تروریست ها در 24 آوریل خواهان آزادی 13 نفر از اعضای بریگاد سرخ در تورین در ازای جان مورو شدند.

 

در 7 می، آلدو مورو نامه خداحافظی برای همسرش فرستاد و گفت: “آنها به من گفته اند که تا مدتی دیگر مرا می کشند، برای آخرین بار تو را می بوسم.”

 

دو روز بعد، جسد مورو نزدیکی مقر دموکرات‌های مسیحی و مقر حزب کمونیست پیدا شد.

 

طبق خواسته ای که آلدو مورو در هنگام ربوده شدنش بیان کرد، هیچ سیاستمدار ایتالیایی برای تشییع جنازه او دعوت نشد.

 

در طول دهه بعد، بسیاری از رهبران و اعضای بریگاد سرخ دستگیر شدند و سازمان به شدت ضعیف شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *