اوپنهایمر

5 واقعیت در مورد اوپنهایمر که شاید نمی‌دانستید

5 واقعیت در مورد اوپنهایمر که شاید نمی‌دانستید

اوپنهایمر و به بهانه‌ی اکران فیلم نگاهی خواهیم انداخت به نقش این فیزیکدان در طول جنگ جهانی دوم و ساخت سلاح اتمی.

اوپنهایمر به دلیل نقشش در ساخت اولین سلاح هسته ای در طول جنگ جهانی دوم به عنوان “پدر بمب اتمی” شناخته می شود.

این فیزیکدان مدیر آزمایشگاه مخفی لوس آلاموس پروژه منهتن بود که بمب‌هایی را ایجاد کرد که در اوت 1945 حدود 100 هزار تا 200 هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی کشت.

اوپنهایمر

اوپنهایمر در سال 1904 در شهر نیویورک متولد شد و دکترای خود را در رشته فیزیک در 23 سالگی دریافت کرد. پس از آن، او به تدریس فیزیک در موسسه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی پرداخت.

در سال 1942، ژنرال لزلی گرووز جونیور از وی خواست تا پروژه منهتن را رهبری کند، علیرغم نگرانی‌ها در مورد عدم تجربه مدیریتی وی. پس از جنگ، اوپنهایمر در کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده خدمت کرد، جایی که او برای نظارت بیشتر در مورد استفاده از سلاح های هسته‌ای بحث کرد و با ساخت بمب هیدروژنی مخالفت کرد.

اینستاگرام ره آوردنیوز

ما در اینجا به بهانه ی اکران فیلم هالیوودی اوپنهایمر مواردی که ممکن است در خصوص این فیزیکدان مشهور ندانید را با هم مرور کنیم.

1. اوپنهایمر کتاب مقدس هندو را خوانده بود

مشهورترین نقل قول اوپنهایمر از مستند «تصمیم برای انداختن بمب» در سال 1965 می آید. در آن، وی از دیدن اولین آزمایش بمب هسته ای در 16 ژوئیه 1945 به یاد می آورد:

ما می دانستیم که دنیا مثل قبل نخواهد بود. چند نفر خندیدند، چند نفر گریه کردند، بیشتر مردم ساکت بودند. من این جمله از کتاب مقدس هندو بهگود گیتا را به یاد آوردم: ویشنو سعی می کند شاهزاده را متقاعد کند که باید وظیفه خود را انجام دهد و برای تحت تأثیر قرار دادن او، شکل چند دستی خود را به خود می گیرد و می گوید: “اکنون من به مرگ تبدیل شدم، ویرانگر. فکر می‌کنم همه ما به هر شکلی چنین فکر می‌کردیم.»

اوپنهایمر علاقه شخصی به سانسکریت، زبان مقدس کتاب مقدس هندو داشت. او این زبان را در حین تدریس در برکلی مطالعه کرد و بهگود گیتا را به زبان سانسکریت خواند. هنگامی که او در سال 1965 بهگود گیتا را نقل کرد، ترجمه انگلیسی خود را از متن ارائه داد. راه‌های دیگری برای ترجمه این خط وجود دارد، و معنای آن – و همچنین آنچه او با نقل قول آن سعی داشت بیان کند – پیچیده است.

اوپنهایمر فیلم جدید نولان

2. اوپنهایمر در نوجوانی عاشق نیومکزیکو شد.

در سال 1942، اوپنهایمر مدرسه مزرعه داری لوس آلاموس در نیومکزیکو را به عنوان محل آزمایشگاه مخفی پروژه منهتن انتخاب کرد.

بسیاری از الزامات مورد نیاز برای پروژه را برآورده می کرد (به عنوان مثال، نسبتاً منزوی بود اما هنوز نزدیک یک ریل قطار بود)، و همچنین در بخشی از کشوری بود که اوپنهایمر در نوجوانی عاشق آن شده بود.

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، اوپنهایمر در ابتدا نتوانست در دانشگاه هاروارد ثبت نام کند، زیرا او به یک مورد شدید اسهال خونی مبتلا بود. والدینش او را برای نقاهت تابستان به مزرعه ای در نیومکزیکو فرستادند و در طول مدت اقامتش در آنجا بود که عشق به صحرا و عشق به اسب سواری پیدا کند.

او در طی چند دهه آینده چندین بار به نیومکزیکو بازگشت و در نهایت مزرعه بیابانی لوس آلاموس را به عنوان مکان شهر علمی مخفی پروژه منهتن انتخاب کرد.

3. اوپنهایمر در دوران رکود بزرگ به کمونیسم علاقه مند شد

رکود بزرگ به افزایش علاقه به حقوق کارگران و کمونیسم در ایالات متحده کمک کرد.

در اواخر دهه 1930، اوپنهایمر در رویدادهایی شرکت کرد که از اهداف چپ حمایت می کرد، به جمهوری خواهان ضد فاشیست در جنگ داخلی اسپانیا کمک مالی کرد و مشترک روزنامه چپگرای People’s World بود.

او هرگز رسماً به حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا نپیوست، اما بسیاری از افرادی که در زندگی او بودند، از جمله برادرش فرانک اوپنهایمر، دوست دخترش، ژان تاتلاک؛ و همسرش کاترین “کیتی” پوئنینگ به این حزب پیوستند.

با وجود اینکه ایالات متحده در زمان ورود به جنگ جهانی دوم به طرف اتحاد جماهیر شوروی متمایل شده بود، مقامات محافظه کار آمریکایی همچنان به کمونیست‌ها مشکوک بودند.

در طول ترس قرمز (وحشت از کمونیست‌ها در آمریکا) از سال 1917 تا 1920، مقامات هر کسی را که مظنون به کمونیسم، سوسیالیسم، آنارشیسم یا هر فعالیت طرفدار کارگری بودند تحت تعقیب قرار دادند. لزلی گرووز جونیور، ژنرال ارتش که اوپنهایمر را برای رهبری آزمایشگاه پروژه منهتن انتخاب کرد، از انجمن‌های کمونیستی اوپنهایمر آگاه بود، اما آنها را مشکل بزرگی نمی‌دانست.

پس از جنگ، مخالفان اوپنهایمر از این انجمن‌ها استفاده کردند تا او را به عنوان یک تهدید امنیتی متهم کنند.

اوپنهایمر

4. اوپنهایمر در طول دهه ترس قرمز در لیست سیاه قرار گرفت و مجوز امنیتی خود را از دست داد

در سال 1946، آمریکا کمیسیون انرژی اتمی را برای نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور تشکیل داد.

اوپنهایمر از موضع خود در این کمیسیون برای استدلال برای کنترل بیشتر سلاح‌های هسته‌ای و مخالفت با توسعه بمب هیدروژنی استفاده کرد، که ایالات متحده برای اولین بار در سال 1952 آزمایشش کرده بود.

سینتیا سی کلی، موسس و رئیس بنیاد میراث اتمی، می‌گوید: «او با تحقیق درباره ساخت بمب هیدروژنی، «ابر بمب» مخالف بود، زیرا 1000 برابر قوی‌تر از [بمب‌های پرتاب‌شده روی] هیروشیما و ناکازاکی بود. اوپنهایمر نگران نابودی احتمالی بود که مسابقه تسلیحاتی برای ساخت بمب های بزرگتر و بزرگتر ایجاد می کرد.

تاجر لوئیس اشتراوس، که در سال 1953 رئیس کمیسیون انرژی اتمی شد، مخالفت اوپنهایمر با بمب هیدروژنی را دوست نداشت و یک جلسه استماع امنیتی برای بررسی وفاداری اوپنهایمر برگزار کرد.

این جلسه در اوج دومین ترس قرمز در آمریکا بود، زمانی که سناتور جوزف مک کارتی جلسات استماع برای افشای کمونیست های فرضی در دولت فدرال برگزار کرد.

با کمک FBI که به طور غیرقانونی تلفن اوپنهایمر را شنود می‌کرد، کمیسیون انرژی اتمی در طول جلسه استدلال کرد که ارتباط اوپنهایمر با کمونیست‌ها او را تهدیدی امنیتی کرده است. در سال 1954، دولت مجوز امنیتی او را لغو کرد و او را به یکی از افرادی تبدیل کرد که در آن دوره در لیست سیاه قرار گرفته بود.

5. بیش از 50 سال پس از مرگ اوپنهایمر، ایالات متحده آمریکا تصمیم امنیتی علیه او را لغو کرد

با لغو مجوز امنیتی، اوپنهایمر دیگر نمی توانست در کمیسیون انرژی اتمی حضور داشته باشد.

زمانی که مجوز امنیتی او در سال 1954 رد شد، کار او به عنوان مشاور دولت ایالات متحده پایان یافت.

حتی اگر رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1963 جایزه انریکو فرمی را به خاطر دستاوردهای علمی و رهبری به اوپنهایمر اعطا کرد، وی هرگز مجوز امنیتی خود را دوباره به دست نیاورد. او تا زمان مرگش در سال 1967 در سن 62 سالگی به صحبت و نوشتن درباره فیزیک و فناوری هسته ای ادامه داد.

تا دسامبر 2022 بود که وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا تصمیم برای مجوز امنیتی وی را لغو کرد و رسماً اذعان کرد که استماع او ناعادلانه بوده است.

این تصمیمی بود که دانشمندان و مورخان مدت‌ها از آن حمایت می‌کردند و از دولت آمریکا خواسته بودند که اتخاذ کند. (ممکن است با این واقعیت که فیلم اوپنهایمر قرار بود در تابستان آن سال اکران شود، تسریع شده باشد.)

فیلم کریستوفر نولان

درباره فیلم اوپنهایمر 2023

Oppenheimer به فارسی اوپنهایمر یا اپنهایمر محصول 2023 آمریکا است.

فیلم اوپنهایمر Oppenheimer پدر بمب اتم به کارگردانی کریستوفر نولان است . فیلم بر اساس وقایع واقعی با روایت داستان جی رابرت اوپنهایمر است.

این فیلم در تاریخ 21 جولای 2023 در سینماهای ایالات متحده آمریکا اکران شد. این فیلم برای اولین بار برای یونیورسال پیکچرز پخش می‌شود.

جالب اسیت بدانید، کریستوفر نولان برای اینکه کیفیت اولین انفجار اتمی جهان (ملقب به انفجار ترینیتی) را به تصویر بکشد؛ «اوپنهایمر» را با دوربین‌های بزرگ و دست و پا گیر فیلم‌هایی با فرمت بزرگ، یعنی با IMAX۷۰ ضبط کرده است تا بهترین تصویر سینمایی ممکن را به دست آورد.

این فیلم طولانی‌ترین فیلم نولان تا امروز با حدود سه ساعت خواهد بود. 

«آسوشیتد پرس» گزارش داده است که «اوپنهایمر» به قدری طولانی است که درازای فیلم‌های آیمکس آن به ۱۱ مایل یا ۱۷.۷ کیلومتر و وزن آن به ۶۰۰ پوند یا ۲۷۲ کیلوگرم می‌رسد.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

ایران عصر صفوی

کتاب ایران عصر صفوی راجر سیوری

کتاب ایران عصر صفوی نوشته راجر سیوری با ترجمه‌ی کامبیز عزیزی تاریخچه جامع سلسله صفوی را به خواننده ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *