سویه جدید کرونا

درباره سویه جدید کرونا موسوم به سنتاروس چه می‌دانیم؟

سویه جدید کرونا

هنوز روشن نیست که سویه جدید کرونا موسوم به سنتاروس نسبت به سویه‌های دیگر اومیکرون بیماری شدیدتری به‌وجود می‌آورد یا خیر.

آخرین نسخه ویروس کرونا که اخیرا در آمریکا و چند کشور دیگر کشف شده است، سنتاروس یا «بی‌ای 5» نام دارد که زیرگونه‌ای جهش‌یافته از گونه «اومیکرون» است، و گفته می‌شود خطرناک‌ترین سویه کروناست و بسیار مسری است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از ایندپندنت، ویروس‌شناسان در مورد یکی دیگر از سویه‌های بسیار مسری اومیکرون که به بریتانیا وارد شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

سویه بی‌ای.۷۵.۲ (BA.2.75) با نام مستعار سنتاروس پس از آنکه در ماه مه تشخیص داده شد، به‌سرعت در حال افزایش در هند است.

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

به نظر می‌رسد سویه جدید کرونا موسوم به سنتاروس حتی سریع‌تر از سویه‌های بی‌ای.۵ (BA.5) و بی‌ای.۲ (BA.2) اقوام اومیکرون خود، پخش می‌شود و حالا در ۱۰ کشور دیگر از جمله بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است.

 

به گفته «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها»ی ایالات متحده، که نهاد نظارتی اصلی بر امور بهداشتی و واگیری در این کشور است، بی‌ای 5 یا سنتاروس هم‌اکنون سویه غالب ویروس کرونا در آمریکاست، و تنها طی هفته گذشته عامل آلوده شدن 65 درصد مبتلایان بوده است.

 

این سویه که به سرعت در حال گسترش و بسیار مسری است، تاکنون تنها سویه ویروس کرونا بوده که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آن را تحت عنوان «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده است.

 

بر مبنای مشاهدات کارشناسی، علائم بی‌ای 5 از فردی به فردی دیگر، بر اساس سن و سال و سایر عوامل سلامتی، می‌تواند متفاوت باشد، اما اکثر علائم سویه اومیکرون را از خود نشان می‌دهد.

 

ویروس‌شناسان می‌گویند که علائم سویه جدید کرونا سنتاروس یا بی‌ای 5 مانند علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی همچون آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، تب، سرفه‌ مداوم، و خستگی مفرط است.

 

سویه‌های بی‌ای 2 و بی‌ای 4 نیز عموما همین علائم را دارند.

 

اما گفته شده از دست دادن حس چشایی یا بویایی که در اشکال قبلی کرونا دیده شده، تابحال در سویه مذکور غیرمعمول بوده است.

 

مطالب مرتبط…

علائم ویروس کرونا ممکن از تا 15 ماه همراه شما باشد

آیا کرونا می‌تواند منجر به ناتوانی جنسی شود؟

 

کرونا سنتاروس

نکته قابل توجه درباره سویه بی‌ای 5 این است که بسیار مسری‌ است، و به نظر می‌رسد که از آنتی‌بادی‌هایی که در اثر ابتلاهای قبلی و واکسیناسیون در بدن قربانی ایجاد شده، اجتناب می‌کند.

 

ظاهرا جهش ژنتیکی‌ بی‌ای 5 آن را قادر می‌سازد تا از دست آنتی‌بادی‌های ترشح‌شده علیه انواع قبلی ویروس کرونا فرار کند.

 

توصیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای مقابله با سویه بی‌ای 5 این است که اگر تابحال خود را واکسینه نکرده‌اید، حتما واکسن بزنید؛ و اگر سری‌های اولیه واکسن را زده‌اید، به فکر واکسن تقویتی باشید، چرا که با وجود جهش ژنتیکی بی‌ای 5، واکسیناسیون هنوز هم می‌تواند از بیماری شدید و احیانا مرگ‌آور توسط این ویروس جلوگیری ‌کند.

 

محققان تفاوت‌هایی با سویه‌های قبلی پیدا کرده‌اند، از جمله در مورد توانایی آن در مبتلا کردن دوباره افراد ظرف چند هفته پس از ابتلا به کرونا.

یک متخصص ارشد ایمنی‌شناسی اکنون اعلام کرده که سویه جدید کرونا موسوم به سنتاروس ممکن است به بروز عارضه جدیدی در بیماران منجر شود.

پروفسور لوک اونیل، از دانشکده ترینیتی دوبلین، اوایل هفته جاری در مصاحبه با یک شبکه رادیویی ایرلندی، گفت: «امروز صبح دیدم بی‌ای.۵ یا سنتاروس عارضه دیگری هم ایجاد می‌کند و آن تعریق شبانه است.»

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

خواص موز سبز

خواص مصرف موز نرسیده برای بدن

دانشمندان طی  مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *