روابط روسیه و چین

هشدار آمریکا به چین در خصوص روابطتش با روسیه

روابط روسیه و چین

آمریکا می‌گوید حمایت چین از روسیه در مورد اوکراین، این کشور را در «سمت اشتباه تاریخ» قرار می‌دهد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از گاردین، وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: چین ادعا می کند که در بحران اوکراین بی طرف است، اما رفتار این کشور نشان می دهد که همچنان در حال سرمایه گذاری در روابط نزدیک با روسیه است.

 

از سوی دیگر، شی جین پینگ به ولادیمیر پوتین در مورد حمایت چین از “حاکمیت و امنیت” روسیه اطمینان داده است، این عمل واشنگتن را بر آن داشته تا به پکن هشدار دهد که در معرض خطر قرار گرفتن “در سمت اشتباه تاریخ” قرار داده است.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

چین از محکوم کردن تهاجم مسکو به اوکراین امتناع ورزیده است و متهم به ارائه پوشش دیپلماتیک برای روسیه با انتقاد از تحریم‌های غرب و فروش تسلیحات به کیف شده است.

 

شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین گزار داده که رئیس جمهور چین در طی تماسی با پوتین گفته که چین مایل است به حمایت متقابل از روسیه در مورد موضوعات مربوط به منافع اصلی و نگرانی‌های اصلی مانند حاکمیت و امنیت ادامه دهد.

 

این دومین تماس گزارش شده بین دو رهبر از زمان آغاز حمله پوتین به اوکراین در 24 فوریه بود.

 

شی جین پینگ گفت: پکن مایل است “هماهنگی استراتژیک بین دو کشور را تشدید کند.”

 

کرملین گفت که رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که همکاری‌های اقتصادی را در مواجهه با تحریم‌های «غیر قانونی» غرب افزایش دهند.

 

کرملین در ادامه این بیانیه اعلام کرد: با در نظر گرفتن وضعیت اقتصاد جهانی که به دلیل سیاست تحریم های غیرقانونی غرب پیچیده تر شده است، توافق شد همکاری ها در انرژی، مالی، صنعتی، حمل و نقل و سایر زمینه ها گسترش یابد.

 

اما ایالات متحده به سرعت با واکنشی سرد به همسویی آشکار پکن با مسکو برخورد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: چین ادعا می کند در خصوص بحران اوکراین بی طرف است، اما رفتار این کشور نشان می دهد که همچنان در حال سرمایه گذاری در روابط نزدیک با روسیه است.

مطالب مرتبط…

ویکی پدیا: با دستور دادگاه روسیه برای پاک کردن اطلاعات جنگ اوکراین مقابله می‌کنیم

ناتو: سوئد آماده رسیدگی به نگرانی های امنیتی ترکیه است

 

به گفته این مقام، واشنگتن “فعالیت چین را از نزدیک زیر نظر دارد”.

 

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد: کشورهایی که در کنار ولادیمیر پوتین هستند، ناگزیر خود را در سمت اشتباه تاریخ خواهند دید.

 

غرب تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه در تلافی حمله این کشور به اوکراین وضع کرده است و مسکو معتقد است که اروپا و ایالات متحده در نتیجه باعث کاهش رشد اقتصادی جهانی شده‌اند.

 

مسکو همچنین به دنبال بازارها و تامین کنندگان جدید برای جایگزینی شرکت های بزرگ خارجی است که پس از تهاجم روسیه را ترک کردند.

 

اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار داده اند که هرگونه حمایت پکن از جنگ روسیه، یا کمک به مسکو برای دور زدن تحریم های غرب، به روابط آسیب می رساند.

 

پکن و مسکو که زمانی دشمنان سرسخت جنگ سرد بودند، در سال‌های اخیر همکاری‌های خود را به عنوان موازنه‌ای در برابر آنچه به عنوان تسلط جهانی ایالات متحده می‌دانند، افزایش داده‌اند.

 

این دو در حوزه های سیاسی، تجاری و نظامی به عنوان بخشی از آنچه که آنها رابطه “بدون محدودیت” می نامند به هم نزدیکتر شده اند.

 

آنها هفته گذشته از اولین پل جاده ای که دو کشور را به هم متصل می کند، رونمایی کردند که شهر بلاگووشچنسک در شرق روسیه را به شهر هیهه در شمال چین متصل می کند.

 

تماس رهبران دو کشور در روز چهارشنبه در شصت و نهمین سالگرد تولد شی انجام شد و اولین تماس گزارش شده آنها از روز آغاز حمله روسیه به اوکراین بود.

 

بر اساس داده های گمرک چین، پکن بزرگترین شریک تجاری مسکو است و حجم تجارت در سال گذشته به 147 میلیارد دلار رسید.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *