انتخابات در اسپانیا

اسپانیا اولین انتخابات دموکراتیک را پس از مرگ فرانکو برگزار کرد

گذار به دموکراسی در اسپانیا

ژوئن 1977 مصادف با خرداد 1356 در چنین روزی، اولین انتخابات دموکراتیک پس از دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا برگزار شد.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، این اولین انتخابات دموکراتیک از فوریه 1936، قبل از جنگ داخلی بود، و پیشاپیش تشخیص اینکه کدام احزاب بیشترین حمایت مردمی را خواهند داشت دشوار بود.

 

15 ژوئن 1977 نقطه عطفی در تاریخ اسپانیا بود زیرا مردم برای اولین بار پس از یک دیکتاتوری که نزدیک به 40 سال به طول انجامیده بود به پای صندوق های رای رفتند تا به یک دولت رای دهند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

ژنرال فرانسیسکو فرانکو تا زمان مرگش در سال 1975 با دستی آهنین بر کشور حکومت می کرد، بنابراین گذار به دموکراسی و احیای سلطنت دوره ای هیجان انگیز اما همچنان بسیار پرتنش و نامشخص بود.

 

انتخابات در اسپانیا

سه حزب اصلی اسپانیا در آن انتخابات عبارت بودند از حزب راست میانه UCD، سوسیال دموکرات PSOE، جناح راست Alianza Popular (پیشرو حزب مردمی امروزی) و حزب کمونیست اسپانیا.

 

فرمانی که توسط نخست وزیر موقت آدولفو سوارز صادر شد، سیستم نمایندگی تناسبی را با استفاده از روش d’Hondt برای کنگره نمایندگان با دو نماینده برای هر استان ایجاد کرد.

 

در مجموع 350 صندلی برای تصاحب در نظر گرفته شده بود.

 

برای مجلس سنا، باید یک سیستم انتخاباتی اکثریتی با لیست های باز و 207 کرسی وجود داشته باشد که تا 41 کرسی می‌تواند توسط پادشاه تعیین شود.

مطالب مرتبط…

در جنگ داخلی اسپانیا، بارسلون به دست نیروهای ژنرال فرانکو افتاد

فاشیسم چیست؟ / اولین بار از سوی چه کسی مطرح شد؟

 

انتخابات در اسپانیا

مشارکت در این انتخابات بسیار مهم 78.8 درصد بود و احتمالاً اگر ترس از عواقب آن وجود نداشت، اعداد رای دهندگان بیشتر هم میشد.

 

هنگامی که نتایج به دست آمد، حزب UCD آدولفو سوارز بیشترین تعداد کرسی ها را به دست آورد، 165 کرسی از 350 کرسی، و او اولین نخست وزیر اسپانیا شد که پس از دیکتاتوری به صورت دموکراتیک انتخاب شد.

 

حزب دوم PSOE به رهبری فیلیپه گونزالس جوان و کاریزماتیک با 118 کرسی و سومین حزب PCE، حزب کمونیست اسپانیا، با 20 کرسی بود.

 

حزب AP، به رهبری مانوئل فراگا، وزیر سابق فرانکو، تنها 16 کرسی به دست آورد.

 

اسپانیا هنوز راه زیادی در پیش داشت. به عنوان مثال، پس از انتخابات 1977 تنها 21 نماینده زن در مجلس حضور داشتند. اکنون 137 نفر هستند و پدرو سانچز کاستیون، نخست وزیر جدید، 11 زن و تنها 6 مرد را به کابینه خود منصوب کرده است.

 

پس از استقرار مجدد دموکراسی، تغییرات اساسی در زندگی روزمره به وجود آمد. جامعه بازتر و آزادتر شد، زنان حقوقی را که رژیم فرانکو از آنها سلب کرده بود پس گرفتند و اسپانیا «دوره گذار به دموکراسی» خود را به سوی کشور مدرن امروزی آغاز کرد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *