اختلال روانی در ایران

اختلالات روانی؛ دلایل فردی یا شرایط اقتصادی

اختلال روانی در ایران

کمتر جامعه‌ای پیدا می‌شود که هر روز با مشکلات و حوادث مختلف سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم کند، اما جامعه‌ای سالم و خالی از اختلالات روانی داشته باشد.

 

افسردگی؛ شاید اولین تصویر ذهنی که هر انسانی بعد از روبه رو شدن با این مقوله با آن روبه رو می شود این باشد که فرد مبتلا به افسردگی بیشتر از اینکه در زندگی روزمره خود در برخورد با جامعه و جمع حس شادی و سرزندگی داشته باشد، بیشتر ترجیح می دهد در تنهایی خودساخته فرو رود که نتیجه این امر می‌تواند آثار زیان باری از قبیل اعتیاد و در نهایت خودکشی به بار بیاورد.

 

طبق آخرین آماری که از سوی دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در 18 فرودین ماه 1396 داده شده حاکی از این موضوع است که بیش از 12 درصد از شهروندان بزرگسال ایران به افسردگی و بیش از 14 درصد از آن ها نیز به اختلالات اضطرابی دچار هستند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

به گفته این مرکز، آمار کل اختلالات روان پزشکی در کشور بیش از 23 درصد است.

 

این در شرایطی است که آمار جدید در سال 1400 حاکی از این است که درصد اختلالات روانی در کشور به مرز 30 درصد رسیده که زنگ هشدار را برای جامعه به صدا در آورده است.

 

این آمار به گفته علی اسدی، معاون سازمان سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، بر اساس «پیمایش ملی» در سال 1390 تهیه شده و اینکه این آمار در حال حاضر چگونه است، نیازمند پیمایش ملی دیگر است که بر اساس گفته های اسدی قرار است در سال 1396 این پیمایش صورت گیرد.

 

مطالب مرتبط…

گذر از هفت خان رستم برای دریافت وام فرزندآوری

 

هرچند این مقام مسئول اختلالات افسردگی را قابل پیشگیری و درمان می داند و معتقد است که افرادی که به این اختلالات دچار شده اند نباید آن را پنهان کنند و حتی سازمان جهانی بهداشت نیز با انتخاب شعاری تحت عنوان ” بیا درباره افسردگی حرف بزنیم ” خواسته است تا افراد در مورد این بیماری پنهان کاری نکرده و سعی کنند در مورد آن با دیگران و متخصصین امر صحبت کنند، اما شواهد امر در ایران نشان از این موضوع دارد که با توجه به آمار خودکشی که در جامعه وجود دارد، هنوز تا رسیدن به این خط مشی راه بس طولانی وجود دارد.

 

نکته جالب توجه در این آمار این است که علائم اختلالات روانی در کلان شهرها نسبت به شهرهای کوچک و یا روستاها به مراتب بالاتر بوده است که این خود از یکسو می تواند نشان گر این موضوع باشد که در کلان شهرها سلامت روان جامعه نسبت به شهرهای کوچکتر بدتر بوده و از سوی دیگر می تواند نشان گر این موضوع باشد که افرادی که در کلان شهرها زندگی می کنند بهتر توانسته اند این پدیده را به صورت یک بیماری قابل درمان، مورد پذیرش قرار دهند.

 

بنابراین شاید بهتر باشد در ابتدا نشان داده شود به لحاظ اجتماعی چه عواملی ممکن است در شیوع افسردگی در کشور تاثیر گذار است.

 

متخصصان این امر معتقدند، از مهمترین عواملی که در به وجود آمدن اختلالات روانی در جامعه تاثیرگذار است می توان به بیکاری و نبودن وضعیت با ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرد؛

 

هرچند نباید از یاد برد که اختلالات روانی و هر پدیده دیگری که بر فرد و سلامت روانی فرد تاثیر گذار خواهد بود تنها عوامل بیرونی نیست، اما ما در شرایطی می‌توانیم از عوامل فردی در به وجود آمدن اختلالات روانی صحبت به میان بیاوریم که، شرایط محیطی نسبتاً با ثباتی را برای آحاد جامعه فراهم کنیم.

 

مرتضی ره آورد

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *