فریدریش پائولوس

ژنرال پائولوس خطاب به هیتلر: بگذار تسلیم شویم!

فریدریش پائولوس

1943 میلادی در چنین روزی، ژنرال آلمانی فردریش پائولوس، فرمانده کل ارتش ششم آلمان در نبرد استالینگراد، فوراً از آدولف هیتلر اجازه خواست شکست در استالینگراد را بپذیرد، اما هیتلر نپذیرفت.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1943 میلادی مصادف با 1321 شمسی در چنین روزی، فرمانده‌ی کل ارتش ششم آلمان در نبرد استالینگراد، از آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی خواست شکست در استالینگراد را بپذیرد، اما هیتلر مخالفت کرد.

 

نبرد استالینگراد در تابستان 1942 آغاز شد، جایی که نیروهای آلمانی به شهر استالینگراد که مرکز صنعتی بزرگ و استراتژیک بود، حمله کردند.

 

علی‌رغم تلاش‌های مکرر و عقب‌راندن شوروی به نزدیکی رودخانه ولگا در اواسط اکتبر و محاصره استالینگراد، ارتش ششم آلمان نازی به فرماندهی پائولوس و بخشی از ارتش 4 پانزر نتوانستند از دفاع سرسختانه ارتش 62 شوروی عبور کنند.

 

کاهش منابع، حملات چریکی پارتیزانی، و زمستان روسیه جایی بود که آلمان‌ها شروع به دادن تلفات کردند.

فریدریش پائولوس

در 19 نوامبر، شوروی حرکت خود را انجام داد و یک ضد حمله را آغاز کرد که با بمباران توپخانه گسترده از سوی نازی‌ها روبه رو شد.

 

سپس شوروی به ضعیف‌ترین حلقه در نیروهای آلمانی که رومانیایی بودند حمله کرد و شصت و پنج هزار نفر توسط ارتش سرخ شوروی اسیر شدند.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

نبرد استالینگراد

حرکت بعدی ارتش سرخ یک حرکت استراتژیک جسورانه دیگر بود و آن محاصره دشمن و از شمال و جنوب نقشه “انبر” را آغاز کردند؛ زمانی که آلمان‌ها استالینگراد را محاصره کردند.

 

در این شرایط آلمان‌ها باید عقب‌نشینی می‌کردند، اما هیتلر اجازه نمی‌داد. او می‌خواست که ارتشش تا زمانی که نیروی پشتیبانی برسد، مقاومت کنند.

 

زمانی که سربازان تازه نفس در دسامبر رسیدند، دیگر دیر شده بود. موقعیت شوروی بیش از حد قوی بود و آلمانی‌ها خسته شده بودند.

 

تسلیم ژنرال پائولوس در نبرد استالینگراد

در 24 ژانویه، شوروی آخرین موقعیت ژنرال پائولوس را تصرف کرد. موقعیت او غیرقابل دفاع بود و تسلیم تنها امید برای بقا بود.

 

پائولوس تا 31 ژانویه مقاومت کرد و سرانجام تسلیم شد.

 

از بیش از دویست و 80 هزار نفر نیرویی که تحت فرمان پائولوس بودند، نیمی از آنها کشته یا در حال مرگ بودند، تنها حدود 35 هزار نفر از جبهه تخلیه شده بودند و 91 هزار نفر دیگر نیز توسط ارتش شوروی دستگیر و به اردوگاه‌های اسرای جنگی شوروی منتقل شدند.

 

پاولوس در نهایت به کمیته ملی آلمان آزاد پیوست و از نیروهای آلمانی خواست که تسلیم شوند.

 

او با شهادت در دادگاه نورنبرگ آزاد شد و بقیه عمر خود را در آلمان شرقی گذراند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *