دیکتاتور گواتمالا

«افرین ریوس مونت» دیکتاتور گواتمالا چگونه به قدرت رسید؟

افرین ریوس مونت

افراین ریوس مونت، به طور کامل خوزه افراین ریوس مونت ژنرال و سیاستمدار ارتشی گواتمالا که به عنوان رهبر یک کودتا در این کشور حکومت کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، در سال 2013 او توسط یک دادگاه گواتمالا به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محاکمه شد و اولین بار بود که یک رئیس سابق دولت به دلیل چنین جنایاتی در دادگاهی ملی و نه بین‌المللی تحت تعقیب قرار گرفت. پس از آن دادگاه قانون اساسی گواتمالا محکومیت و حکم 80 سال زندان او را لغو کرد.

 

ریوس مونت افسر نظامی گواتمالا

ریوس مونت در سال 1943 به ارتش گواتمالا پیوست و به درجه سرتیپ و رئیس ستاد ارتش رسید.

 

پس از خدمت به عنوان مدیر کالج دفاع آمریکایی در واشنگتن، دی سی، در سال 1973، به گواتمالا بازگشت و نامزد جبهه ملی که به عنوان اپوزیسیون فعالیت می کرد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما شکست خورد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

ریوس مونت در سال 1947 میلادی به عنوان وابسته نظامی به اسپانیا اعزام شد، که بسیاری از ناظران آن را به عنوان نوعی تبعید اجباری، تعبیر کردند.

 

تحت ریاست در دولت جدید فرناندو رومئو لوکاس گارسیا (1978-1982)، او اجازه یافت به خانه بازگردد. او در گواتمالا، مذهب کاتولیک رومی خود را ترک کرد و یک واعظ غیر روحانی شد.

 

کتاب مقدس به کتاب درسی او تبدیل شده بود و ریوس مونت معتقد بود که اعتماد به «خدا، ارباب من» به تنهایی بر بی‌عدالتی‌های احزاب سیاسی غلبه می‌کند، زیرا او آن‌ها را گونه‌های «بیمار» و «بدبخت» می‌دانست.

 

دیکتاتور گواتمالا

دیکتاتوری افرین ریوس مونت در گواتمالا

در 23 مارس 1982، یک کودتا به رهبری افسران جوان، دولت لوکاس گارسیا را سرنگون کرد که آنها آن را به فساد و تقلب در آرا متهم کرده بودند.

 

اگرچه خود افرین ریوس مونت فعالانه در کودتا شرکت نکرد، اما متقاعد شد کودتای نظامی را سه نفره با ژنرال هوراسیو مالدونادو و سرهنگ فرانسیسکو گوردیلو مارتینز رهبری کند.

 

در ژوئن، افرین ریوس مونت، دو عضو دیگر حکومت را برکنار کرد تا قدرت کامل را به دست گیرند.

 

دولت ایالات متحده آمریکا در ابتدا از تغییر رژیم استقبال کرد.

 

پس از کودتا، دولت رونالد ریگان از ریوس مونت به دلیل برخورد مؤثر با فساد و بی ثباتی سیاسی تمجید کرد.

 

دولت رونالد ریگان با این ادعا که دولت جدید گواتمالا وضعیت حقوق بشر را در این کشور بهبود بخشیده و مشتاق است از مبارزه خود علیه چریک های چپ حمایت کند، تحریم تسلیحاتی را که توسط دولت کارتر بر این کشور اعمال شده بود را لغو کرد.

 

حکومت افرین ریوس مونت همچنین از حمایت معنوی و مالی مسیحیان انجیلی آمریکایی، از جمله پت رابرتسون، برخوردار شد.

 

وعده‌های اولیه ریوس مونت مبنی بر بازگشت به دموکراسی «اصیل» واهی بود.

 

فساد در خدمات ملکی کاهش یافت، اما نقض حقوق بشر در جنگ داخلی که ارتش گواتمالا را در مقابل چریک‌های چپ قرار داده بود، بی‌امان ادامه یافت.

 

مطالب مرتبط…

پادشاهی مصر با کودتای افسران آزاد سرنگون شد

جنایتکاران آلمان نازی که به آمریکای جنوبی فرار کردند

کلاوس باربی معروف به “قصاب لیون” محاکمه شد

 

دولت ریوس مونت دادگاه‌های نظامی ویژه‌ای ایجاد کرده که قدرت مجازات اعدام را برای چریک‌ها و تروریست‌های به ادعای دولت گواتمالا را داشتند.

 

تعداد کشتارها در کشور افزایش یافت و کارزار معروف به frijoles y fusiles (“لوبیا و تفنگ”) که در تلاش برای جلب نظر جمعیت بزرگ هند به حکومت ارتش آغاز شد، منجر به ترس گسترده شد.

 

بسیاری از هندی ها از مرز به جنوب مکزیک فرار کردند. قبلاً در سال 1982، سازمان‌های بشردوستانه تلاش می‌کردند تا جهان خارج را از قتل عام هزاران روستای هندی و سایر جنایات ارتش گواتمالا آگاه کنند. استراتژی ضد شورش ریوس مونت مستلزم حملات بدون تبعیض به جوامع هندی بود که گفته می شد از چریک ها حمایت می کردند.

 

افرین ریوس مونت خیلی زود محبوبیت خود را در گواتمالا از دست داد.

 

بسیاری از کاتولیک‌ها که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت گواتمالا را تشکیل می‌دادند، به‌خاطر ایمان پروتستانی انجیلی‌اش و به خاطر امتناع او از عفو شش چریک در جریان دیدار پاپ ژان پل دوم، از او بیزار شده بودند.

 

بسیاری از طبقه متوسط گواتمالا به دلیل سیاست اقتصادی ناموفق ریوس مونت و تصمیم او برای وضع مالیات بر ارزش افزوده که قبلاً هرگز در گواتمالا وضع نشده بود، آسیب دیدند.

 

سرانجام در 8 آگوست 1983، افرین ریوس مونت در یک کودتای نظامی به رهبری ژنرال اسکار هومبرتو مجیا ویکتورز از قدرت خلع شد.

 

در سال 1994 ریوس مونت به عضویت کنگره گواتمالا انتخاب شد و در دسامبر رئیس مجلس قانونگذاری شد.

 

در سال 2003 او پس از سال ها ممنوعیت قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. در سال 2004، یک قاضی دستور داد که او را به دلیل مشارکت در قتل یک روزنامه‌نگار در جریان شورش طرفدار ریوس مونت، در حبس خانگی قرار دهند، اما این اتهامات در سال 2006 لغو شدند.

 

او بار دیگر در سال 2007 به عضویت کنگره انتخاب شد و در سال 2012 برای همیشه بازنشسته شد.

 

افرین ریوس مونت

در 28 ژانویه 2013، قاضی میگوئل آنخل گالوز یک جلسه پیش از محاکمه را علیه ریوس مونت و ژنرال بازنشسته خوزه مائوریسیو رودریگز سانچز به اتهام نسل کشی و جنایت علیه بشریت آغاز کرد.

 

در 10 می 2013، ریوس مونت به جرم نسل کشی و جنایت علیه بشریت محکوم شناخته شد و به 80 سال زندان محکوم شد، اما این محکومیت از سوی دادگاه قانون اساسی گواتمالا لغو شد.

 

افرین ریوس مونت در حالی در سال 2018 درگذشت که پرونده او در دادگاه همچنان از بود.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *