به توپ بستن حرم امام رضا

به توپ بستن حرم امام رضا (ع) توسط روس‌ها

به توپ بستن حرم امام رضا

فروردین 1291 در چنین روزی، سربازان روسی که با ماشین‌‌های مسلسل‌‌دار به سمت صحن مقدس امام رضا (ع) می‌آمدند، از چند ناحیه به سوی حرم تیراندازی کردند.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، فروردین 1291 مصادف با مارس 1912 در چنین روزی، دو ساعت مانده به غروب، صدای توپ‌‌های روسی، مناجات زائران حرم رضوی را شکافت.

 

واقعه معروف به «توپ بستن گنبد مطهر رضوی» در صدر فجایع هتک حرمت حرم مطهر رضوی از سوی روس‌ها قرار دارد.

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در اثر این حمله سردرها و گلدسته‌های حرم ویران شد، خزانه آستانه قدس غارت شد و تعداد زیادی از زائران کشته شدند.

 

به توپ بستن امام رضا توسط روس ها

چرا روس‌های حرم امام رضا را به توپ بستند؟

«ژاندامری خزانه» نیرویی بود که مورگان شوستر آمریکایی خزانه‌دار کل ایران آن را برای وصول مالیات از متنفذین تشکیل داده بود(خرداد 1290) و یک افسر انگلیسی به نام «ماژور استوکس» که وابسته نظامی سفارت انگلیس بود را به ریاست آن گماشته بود.

 

این اقدام سبب خشم روسها شد که در آن زمان با انگلیسی‌ها تعارض منافع داشتند و از این رو دولت روسیه «ژاندارمری خزانه» را مخالف سیاست و منافع خود در ایران دانست و برای برچیدن آن 48 ساعت ضرب‌الاجل اعلام کرد.

 

مطالب مرتبط…

اخراج مورگان شوستر از ایران

دست درازی سپاه عثمانی به خاک ایران

 

با وجود تعطیلی مجلس شورای ملی، نمایندگان جلسه اضطراری و فوق العاده تشکیل داده و به اولتیماتوم دولت روسیه اعتنایی نکردند.

 

همین مسئله سبب شد تا روس‌ها در شهرهای مختلف جنایاتی را مرتکب شوند و در مشهد نیز حرم مطهر امام هشتم را به توپ بستند.

یکی از دست‌نشاندگان دولت روس در مشهد به نام «یوسف هراتی» به تحریک روس‏‌ها، شورشی مصنوعی در مشهد به پا کرد و آن شد تا نوروز ۱۱۰ سال قبل، سربازان روسی در حالی که شیپور می‌زدند، همراه با افسران و صاحب‌منصبان با توپ جنگی وارد مشهد مقدس شدند، در ارک منزل کردند و برای تهدید دولت ایران و نیز بی‏‌احترامی به عقاید و احساسات مذهبی مردم، حرم مطهر امام رضا(ع) را به توپ بستند.

اسناد مختلف تعداد کشته شدگان در این فاجعه را بیش از صد نفر عنوان می‌کنند و می‌نویسند «به مدت چهار شبانه‌روز حرم و رواق‌ها در تصرف روس‌ها بود.»

 

 

پی نوشت:
ایسنا

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *