طرح مارشال

جورج مارشال، وزیر امور خارجه آمریکا، طرح مارشال را برای بازسازی اروپای غربی تشریح کرد

طرح مارشال

1947 میلادی مصادف با خرداد 1326 شمسی، در یکی از مهمترین سخنرانی‌های جنگ سرد، وزیر امور خارجه آمریکا طرح مارشال را تشریح می کند.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، سخنرانی جورج مارشال انگیزه ای را برای طرح موسوم به “طرح مارشال” ایجاد کرد که بر اساس آن ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلار برای بازسازی کشورهای جنگ زده به اروپای غربی فرستاد.

 

در سال 1946 و در سال 1947، فاجعه اقتصادی برای اروپای غربی رخ داد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

جنگ جهانی دوم صدمات زیادی به بار آورده بود و اقتصاد فلج شده بریتانیای کبیر و فرانسه نتوانست فعالیت اقتصادی منطقه را تقویت کند.

 

آلمان که زمانی دینام صنعتی اروپای غربی بود، ویران شده بود.

 

بیکاری، بی خانمانی و حتی گرسنگی امری عادی بود.

 

برای ایالات متحده آمریکا، این وضعیت از دو جنبه نگران کننده بود؛ اول، هرج و مرج اقتصادی اروپای غربی بستر اصلی رشد کمونیسم را فراهم می‌کرد، و دوم، اقتصاد ایالات متحده که پس از چندین سال جنگ به سرعت به حالت غیرنظامی باز می‌گشت، برای حفظ خود به بازارهای اروپای غربی نیاز داشت.

مطالب مرتبط…

چگونه دوستی گورباچف و ریگان به پایان جنگ سرد کمک کرد؟

پایان نظام سلطنتی در ایتالیا و استقرار جمهوری

 

طرح مارشال

در 5 ژوئن 1947، جورج سی مارشال، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی در دانشگاه هاروارد، وضعیت وخیم اروپای غربی را تشریح کرد و از ایالات متحده درخواست کمک به کشورهای اروپای غربی کرد.

 

جورج مارشال مدعی شد: «حقیقت موضوع این است که نیازهای اروپا برای سه یا چهار سال آینده مواد غذایی خارجی و سایر محصولات ضروری – عمدتاً از آمریکا – بسیار بیشتر از توانایی فعلی او برای پرداخت است که باید داشته باشد. کمک های اضافی قابل توجه یا با وخامت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با یک ویژگی بسیار شدید مواجه می شود.»

 

مارشال اعلام کرد: «سیاست ما علیه هیچ کشور یا دکترینی نیست، بلکه علیه گرسنگی، فقر، ناامیدی و هرج و مرج است.»

 

او در اشاره‌ای پنهانی، قول داد «حکومت‌ها، احزاب سیاسی یا گروه‌هایی که به دنبال تداوم بدبختی انسان‌ها هستند تا از آن سود سیاسی ببرند، با مخالفت ایالات متحده مواجه خواهند شد».

 

در مارس 1948، کنگره ایالات متحده قانون همکاری اقتصادی (که بیشتر به عنوان طرح مارشال شناخته می شود) را تصویب کرد که 4 میلیارد دلار کمک به اروپای غربی اختصاص داد.

 

تا زمان پایان این برنامه که چهار سال بعد به پایان رسید، ایالات متحده بیش از 12 میلیارد دلار برای بهبود اقتصاد اروپا فراهم کرده بود.

 

ارنست بیوین، وزیر امور خارجه بریتانیا، طرح مارشال را به «راه نجاتی برای مردان در حال غرق شدن» تشبیه کرد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *