اخراج اتحاد جماهیر شوروی از جامعه ملل

اتحاد جماهیر شوروی از جامعه ملل اخراج شد

در 14 دسامبر 1939، جامعه ملل، سازمان بین المللی حافظ صلح که در پایان جنگ جهانی اول تشکیل شد، اتحاد جماهیر شوروی را در پاسخ به تهاجم شوروی به فنلاند در 30 نوامبر اخراج کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، در 14 دسامبر 1939 مصادف با آذر ماه 1318، جامعه‌ی ملل که پس از جنگ جهانی اول تاسیس شده بود اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی را به دلیل تجاوز نظامی به فنلاند از این جامعه اخراج شد.

 

اگرچه جامعه ملل کم و بیش زاییده فکر رئیس جمهور وودرو ویلسون بود، اما ایالات متحده که قرار بود در شورای اجرایی حضور داشته باشد، هرگز به آن نپیوست.

 

انزوا طلبان آمریکایی در سنا – که به دلیل دخالت آمریکا در جنگ جهانی اول که به نظر آنها بیشتر یک جنگ داخلی اروپا بود تا یک جنگ جهانی واقعی – مانع مشارکت آمریکا در جامعه ی ملل شدند.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

اخراج اتحاد جماهیر شوروی از جامعه ملل

در حالی که جامعه ی ملل با مأموریت عالی جلوگیری از «جنگ بزرگ» دیگر متولد شد، اما ثابت شد که ناکارآمد بوده، زیرا قادر به محافظت از چین در برابر تهاجم ژاپن یا اتیوپی در برابر حمله ایتالیا نبود.

 

جامعه‌ی ملل همچنین در واکنش به نظامی‌سازی مجدد آلمان، که نقض معاهده ورسای بود، هیچ عکس العملی نشان نداد؛ سندی که رسماً شرایط صلح را برای پایان جنگ جهانی اول تعیین کرد.

 

در ابتدا آلمان و ژاپن داوطلبانه در سال 1933 از جامعه ی ملل خارج شدند و ایتالیا در سال 1937 آن را ترک کردند.

 

طرح های واقعی اتحاد جماهیر شوروی به زودی با اشغال شرق لهستان در سپتامبر 1939 آشکار شد، ظاهراً به قصد محافظت از “برادران خونی” روسی، اوکراینی‌ و بلاروس‌ که ظاهراً توسط لهستانی‌ها تهدید می‌شدند.

 

مطالب مرتبط…

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی/ کجای کار اشتباه شد؟

همه رهبران اتحاد جماهیر شوروی/ از لنین تا گورباچف

 

اما تهاجم به فنلاند، جایی که هیچ اقدام تحریک آمیزی یا پیمانی برای توجیه تجاوز قابل قبول نداشت، منجر به واکنش جهانی شد. پرزیدنت روزولت، اگرچه «متحد» اتحاد جماهیر شوروی بود، اما این تهاجم را محکوم کرد و باعث شد شوروی از نمایشگاه جهانی نیویورک خارج شود.

 

سرانجام، جامعه ملل که تقریباً آخرین نفس خود را می‌کشید، اتحاد جماهیر شوروی را اخراج کرد.

 

جامعه ملل

جامعه ملل چرا و چگونه تشکیل شد؟

مطابق ماده‌ی ۱۴ پیشنهاد صلح رئیس جمهوری وقت آمریکا وودرو ویلسون، «باید براساس معاهدات رسمی و به‌منظور فراهم کردن تضمینات متقابل سیاسی و ارضی برای کلیه‌ی کشورها، اعم از بزرگ یا کوچک یک جامعه‌ی ملل تشکیل شود.»

 

تشکیل جامعه‌ی ملل با انعقاد معاهده‌ی ورسای در سال ۱۹۱۹ قطعی شد و جامعه‌ی ملل از ۱۶ ژانویه ۱۹۲۰ کار خود را آغاز کرد. مرکز جامعه‌ی ملل در ژنو بود.

 

هدف اصلی از تشکیل جامعه‌ی ملل جلوگیری از جنگی بزرگتر بود اما همانطور که تاریخ روایت می کند، در این امر موفق نبود.

 

انحلال جامعه ملل

نبود ضمانت اجرا برای تصمیمات جامعه‌ی ملل و وفادار نبودن برخی کشورها به اصول و تصمیمات این سازمان رفته‌رفته زمینه را برای انحلال این سازمان فراهم کرد.

 

با کناره‌گیری کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و ایتالیا و آغاز جنگ جهانی دوم، این سازمان به‌شدت تضعیف شد و سرانجام در سال ۱۹۴۶، انحلال حقوقی این سازمان به‌تصویب مجمع جامعه‌ی ملل رسید و جای خود را به سازمان جدید دیگری به‌نام سازمان ملل متحد داد.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *